Start  >  Bjergbestigning  >  Guide  >  Index  > Nadelhorn

Roccia Nera

Nadelhorn    4327m

Nadelhorn set fra Ulrichshorn

Nadelhorn set fra Ulrichshorn (NE) med Stecknadelhorn midt i billedet og Hohberghorn til højre. Windjoch kan anes i bunden af billedet.

Nadelhorn er kulminationspunktet på den lange grat der adskiller Riedgletscher fra Mattertal, og hvis øverste del er kendt under navnet Nadelgrat. Bjerget har sit navn fra et karakteristisk hul gennem SW-flanken, som kan ses under opstigning mod Dom. Nadelhorn bestiges hyppigst ad NE-graten, men overskrides også i forbindelse med Nadelgrat.

Førstebesteget: 1858 (NE-graten)
Kort: Blad 1328 Randa
Fører: SAC Walliser Alpen bind 5

A) NE-graten fra Mischabelhütte via Windjoch. 3½ time, WS, 998hm.
  Normalvejen på Nadelhorn, og en let og hurtig nedstigning ved overskridning fra en af de andre ruter.
  Fra Mischabelhütte, 3329m, fører en utydelig sti op over klipperyggen lige bag hytten. Ruten op er markeret med røser, men man kan stort set klatre hvor man vil. Efter 300m opstigning flader graten ud og bliver bredere, 45 min. Herfra kan man uden problemer stige ud på Hohbalmgletscher, som man krydser i en stor højrekurve til foden af Windjoch. Man stiger op over sneflanken som fører op mod passet, og når dette fra højre, 45 min. Nu følger man NE-graten hele vejen til toppen af Nadelhorn. Graten er til at begynde med bred og let og dækket af sne, men med tiltagende højde bliver graten smallere, og der kommer efterhånden klippe. Graten stejler til mod toppen, og man når højeste punkt over fast, men ofte iset klippe, 2 timer. Ialt 3½ time i opstigning, 1½ time i nedstigning.

B) NW-graten (Nadelgrat) fra Stecknadelhorn. 45 min, WS, 109hm.
  Denne rute afslutter Nadelgratoverskrivningen og beskriver sidste etape fra Stecknadelhorn.
  Fra toppen af Stecknadelhorn (4241m) stiger man ned over klippe i den ikke særligt udprægede snesadel, som udgør det laveste punkt mellem Stecknadelhorn og Nadelhorn. Herfra følger man let den lange og bølgede snegrat til et klippetårn ved foden af Nadelhorn. Dette tårn overskrides ad graten til en lille snesadel på den anden side. Herfra krydser man til venstre og når få minutter senere NE-graten, som man følger til højeste punkt. Ialt 45 min.

C) SE-graten fra Nadeljoch. 1½ time, ZS, III°, 114hm.
  Denne grat består af god og fast gnejs med mange greb, og er sandsynligvis den bedste klatrerute i Nadelgrat-Mischabel området. Denne grat klatres oftest i forlængelse af en bestigning af Lenzspitze. Tilgangen fra Hohbalmgletscher må frarådes da det tidligere snehæng nu er afløst af løs klippe med risiko for stenslag.
  Fra Nadeljoch (4213m, 45 min. fra Lenzspitze) følger man mere eller mindre graten til toppen. Graten består af adskillige klippetårne og gendarmer, og alle tårne kan overskrides eller omgås efter ønske. Det er muligt at holde sværhedsgraden på max. III° uden at traversere mere end 15 meter under gratkanten. Ialt 1½ time.

D) NE-graten fra Bordierhütte via Windjoch. 6 timer, WS, 1441hm.
  Dette Nadelgrats højeste bjerg bliver også regelmæssigt besteget fra Bordierhütte, i det tilfælde vælger man nedennævnte rute. Hvis passet er iset er det dog ofte lettere at overskride Ulrichshorn frem til Windjoch.
  Fra Bordierhütte, 2886m, fører en sti over til Riedgletscherens nordlige sidemoræne, som man følger til dennes øverste ende i ca. 3100m, hvor man stiger ud på Riedgletscher, 45 min. Ude på gletscheren stiger man op i en stor højrekurve til foden af Balfrins SW-grat, 3376m. Ved gode sneforhold kan man fortsætte på gletscheren mellem graten og et isfald til højre, men er der for mange spalter må man i stedet benytte sig af de nederste, løse klipper på SW-graten. Man når således op til det øvre, flade gletscherbækken, 1¼ time. Nu stiger man opad i retning af Ulrichshorn (S), og i ca. 3500m deler sporet sig. Det venstre stiger østover til Riedpass, men vi vælger det højre, der i en stor bue fører op mod Windjoch. Over et kort stejlt firnhæng når man så op i Windjoch (3850m), 2 timer. Herfra følger man rute A) til toppen af Nadelhorn, 2 timer. Ialt 6 timer i opstigning, 3 timer i nedstigning.