Start  >  Bjergbestigning  >  Bjerghytter  > Barghah-e-Sevvom

Uploaded 30-08-04
Sabalan Kouh - et af Irans mest karakterfulde bjerge

Barghah-e-Sevvom    4180m

Barghah-e-Sevvom eller Damavand-hytte er uden for sæsonen et koldt men nødvendigt tilflugtssted. Udgangspunkt for bestigning af Damavand.
Pasovergange: Ingen praktisk anvendelige pasovergange.
Bygget: Ukendt
Kapacitet: 16 personer
Vinterrum: Ja, hytten altid åben
Ejer: Iranian Mountaineering Federation
Telefon: findes ikke
Bemærk: Barghah-e-Sevvom kan kun i begrænset omfang give mulighed for at overnatte indendørs, idet hytten i sæsonen også tjener som logi for hytteværten. Der findes ganske vist en række etagesenge med tvivlsom sengebund i hytten, men man står sig bedst ved at overnatte i telt eller bivuak i hyttens nærhed.

Tilgang fra Polour eller Reyneh via Gusfand Sara: Fra Polour (2400m) eller Reyneh kan man med almindelig bil i tørvejr køre hele vejen op til moskeen ved Gusfand Sara, men hvis ikke man i forvejen er akklimatiseret anbefales det i stedet at vandre op ad grus- og jordvejene, ialt ca. 4 timer til Gusfand Sara, 3100m. Vælger man i stedet at køre op kan man med fordel gå nogle hundrede meter op i terrænet som en form for akklimatisering. I moskeen findes et gæsterum i den vestlige del af bygningen hvor man kan overnatte - gæsterummet er dog blot et nøgent rum hvor man kan rulle sin sovepose ud.
  Fra Gusfand Sara (3100m) sætter man til at begynde med kurs direkte mod Damavand. Der findes i dette område adskillige stier, men egentlig ikke rigtig mulighed for at gå fejl, idet den ene sti kan være lige så god som den anden. Man når op til en markant røse, der ses tydeligt nede fra Gusfand Sara, og herefter bliver en rigtig sti mere tydelig. Stien fører op mod højre og videre under en lav lavaryg længere til højre. Snart efter fører stien op over denne ryg, og dette punkt er ligeledes markeret med en stor og markant røse. Nu fortsætter man op langs med og på højre side (E) af lavaryggen. I ca. 3900 meters højde er en markeringsmast anbragt på lavaryggen, som tjener til at finde vej i tilfælde af dårlig sigt. Flere master følger længere oppe ad lavaryggen, og man følger op langs disse markeringsmaster. Lige ovenfor den sidste mast drejer man til venstre, krydser tilbage over lavaryggen og ser så hytten ret fremme. Ialt 4½ time fra Gusfand Sara, 2½ time i nedstigning.

Hytteindex
Guide Damavand

Officiel iransk side om bjergbestigning i Iran