Start  >  Bjergbestigning  >  Bjerghytter  > Shir Pala

Uploaded 30-08-04
Sabalan Kouh - et af Irans mest karakterfulde bjerge

Shir Pala    2750m

Shir Pala er et større kompleks af sammenbyggede hytter. Udgangspunkt for vandringer i Tochal massivet samt bestigning af Tochal selv.
Pasovergange: Flere muligheder, både mod øst og mod vest.
Bygget: Ukendt
Kapacitet: Ukendt (stor)
Vinterrum: Nej
Ejer: Privat
Telefon: kendes ikke
Tilgang fra Teheran: Fra Darband Square (1755m) i den nordlige udkant af Teheran vandrer man op langs floden, der kommer ned fra bjergene. Dalen snævrer snart ind, og hvor dalen afløses af en slugt fortsætter vejen som en bred sti op langs floden, skiftende fra den ene side til den anden, mens man passerer forbi en lang række små restauranter, vandpibecafeer og talrige andre fristelser. I løbet af en halv times tid tynder det ud i tilbudene, og man fortsætter op gennem slugten til landsbyen Pas Ghale, der ligger hvor dalen atter begynder at udvide sig, 1980m, 1 time. Man vandrer videre midt gennem landsbyen, og netop som man er ved at have passeret gennem denne vælger man en mindre sti, der drejer fra til højre. Denne sti følger man, til tider et pænt stykke ovenfor floden nedenfor til højre, op i en hesteskoformet dal. Man fortsætter helt op til under klippevæggen hvor man finder et par hytter og en redningsstation, 2300m, 1½ time. En stor gul pil på væggen markerer vejen videre frem. Man stiger direkte ind i den stejle væg og følger så stien op mod højre, til dels over stiger og kunstige trin og stedvist sikret med reb, i en art klettersteig op langs floden der her danner et vandfald. På toppen af væggen fortsætter stien langs floden gennem en lille slugt, stiger let op til venstre og når en lille samling hytter ved bredden af floden, 1 time. Herfra er hyttekomplekset Shir Pala synligt, liggende som en ørnerede over floden, og stien stiger nu i et par serpentiner direkte op over flanken til hytten, 15 min. Ialt 4 timer fra Darband Square, 3 timer i nedstigning.

Hytteindex
Guide Tochal

Officiel iransk side om bjergbestigning i Iran