Navigation: Quicklink   
Start  >  Blog 
> 28. apr. 2001
 
Foregående    Index    Dette tema 

  Succes for verdens længste jernbanetunnel Lørdag, 28.04.01

I Danmark taler man om at bygge jernbanetunneller, borer lidt, og snakker så om de seneste budgetoverskridelser. Men i Schweiz, der borer man bare. I efteråret 1999 kunne man indvie den nye jernbanetunnel under Flüelapasset, som med en længde af godt og vel 19 kilometer er verdens længste jernbanetunnel for smalspor. De samlede byggeomkostninger løb op i 800 mio schweizerfranc - knap 4 mia kroner, og modsat i Danmark hvor budgetterne konsekvent bliver overskredet, kunne man i Schweiz holde prisen 11 procent under budgettet. Hvilket nok skyldes at byggetiden blev et halvt år kortere end planlagt! Den nye jernbanelinie giver en direkte forbindelse mellem Davos og Unterengadin, og befordrer ud over passagerer også en særlig biltogstrafik. Tankevækkende er det, at selv om man ikke selv kan køre sin bil igennem tunnelen men er henvist til biltog, og at tunnellen ligger i et noget afsides hjørne af Schweiz, så overfører man alligevel et antal biler, som i weekenden overstiger halvdelen af motorvejstrafikken på Øresundsbroen! Men samtidig medfører den rekordlange bane også at området må give afkald på en anden rekord, for Flüelapasset har med 2383m indtil nu været det højstbeliggende pas som var befarbart gennem hele vinteren. Men nu hvor man kan køre med tog under passet ser man ingen grund til at holde det ryddet længere, og det kan nu kun befares om sommeren. Alligevel har det ikke medført en nedgang i turiststrømmen, tværtimod har der i den forløbne sæson været en stigning på 20 procent i antallet af gæster som besøger regionen. Så allerede nu, kun et år efter den store kraftpræstation, barsler Rhätische Bahn allerede med det næste store projekt: at forlænge Engadinbanen gennem Finstermünz- eller Ofenpass for derved at blive tilsluttet det østrigske eller italienske jernbanenet i Landeck eller Malles og videre til Innsbruck, Arlberg og Merano.
http://www.rhb.ch


Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.