Navigation: Quicklink   
Start  >  Blog 
> 20. jan. 2004
 
Foregående    Index    Dette tema 

  24 kr. for en liter benzin Tirsdag, 20.01.04

I forgårs fandt den årlige regulering af priserne for at benytte offentlig transport sted, og nok en gang har priserne fået et nøk opad. Denne gang dog et temmelig kraftigt nøk, idet priserne er steget med omkring 12% eller henved seks gange mere end forbrugerprisindekset. Årsagen til dette er primært, at regeringen har standset det statslige billettilskud som tidligere bidrog med 360 millioner kr. til de regionale trafikselskabers økonomi. Alene HUR, der driver trafikken i hovedstadsområdet, har måttet sige farvel til en indtægt på 100 mio. kr. Havde det ikke været fordi hovedstadsamterne fandt sammen om, selv at give et ekstraordinært tilskud til HUR, havde prisstigningen været endnu højere. Regeringen melder dog hus forbi, for de 360 mio. kr. går stadig til den offentlige trafik, dog nu øremærket til en langsigtet genopretning af det nedslidte jernbanenet. Et prisværdigt initiativ, for jernbanenettet trænger i høj grad til en kærlig hånd. Men tænk så igen: Hvorfor er det nu lige at jernbanenettet er blevet nedslidt? Vi har da haft lange perioder med højkonjunktur, og de mange kilometer motorveje der er bygget i de seneste tyve år har der da ikke været problemer med at finde penge til. Samtidigt er det også blevet billigere at køre bil. Politiken bragte i går en interessant opstilling, hvoraf det fremgår, at set i forhold til forbrugerprisindexet er benzinen siden 1980 blevet 15% billigere og det er blevet 20% billigere at anskaffe sig en bil. Alt imens bustaksterne er steget 75%. Hvis benzinen var steget i samme takt som bustaksterne ville benzinen koste 24 kr. literen i dag. Så der er et stort efterslæb på den offentlige trafikdrift i dag. Politiken kører derfor i øjeblikket en protestaktion mod de store prisstigninger på bus og tog, og du kan selv deltage i aktionen ved at skrive under på protesten inde på Politikens hjemmeside.
http://www.politiken.dk/underskrift
Link ikke længere aktivt!

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.