Navigation:    
Start  >  Blog 
> 3. april 2007
 
Foregående    Index    Dette tema 

  155 pirattaxaer i København Tirsdag, 03.04.07

Gennem de senere år sker der mere og mere i det københavnske natteliv, men samtidig har der også været en tendens til, at tingene sker senere og senere. Prøv blot at krydse Rådhuspladsen fredag aften kl. 21 og kom så forbi igen om natten kl. 02, og I ved hvad jeg mener. Men med den tiltagende senliggørelse af nattelivet er der også et stigende behov for transport hjem til forstæderne på tidspunkter hvor togene er gået i seng og der kun er natbusser og taxaer tilbage at vælge imellem. Ofte kan det være ganske vanskeligt at få fat en taxa i de sene nattetimer, og det er der adskillige der forsøger at slå mønt af, og benytter derfor deres privatbiler til at køre pirattaxa i i nattetimerne. Politiken skriver i dag, at ved den seneste opgørelse (hvor så end de har tallene fra) er der nu registreret 155 pirattaxaer på de københavnske gader, hvilket skulle være en fordobling i forhold til sidste år. Der er altså klart et behov for flere taxaer, men hvordan har man tænkt sig at løse problemet? Ganske simpelt, ifølge Storkøbenhavns Taxinævn, ved at hæve startgebyret fredag og lørdag nat til 40-50 kr. alt efter om det er en gadetur eller en bestilt vogn, hvilket er en fordobling i forhold til de gamle satser. Og så er det at jeg undrer mig, for det kan da på ingen måde skaffe flere vogne på gaden at startgebyret hæves. I stedet burde man da hellere udvide antallet af licenser, således at der kan komme flere autoriserede taxaer på gaden, det andet tjener jo kun til at de chauffører som kører i weekendnætterne får en større indtjening. Men det gør det altså ikke lettere at få en taxa, for de pågældende taxaer kører i forvejen med speedometeret oppe på jordskælv i forsøget på at tilfredsstille de mange kunder der venter. Hvorvidt et højere startgebyr er rimeligt eller ej skal jeg ikke gå nærmere ind på her, men har man råd til gå i byen og drikke for hundredvis af kroner har man også råd til at betale en tyver mere for taxaen hjem. Men hvis Storkøbenhavns Taxanævn virkelig ønskede at gøre noget ved sagen burde de straks sørge for at der blev uddelt nogle flere taxalicenser.

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.