Start  >  Blog
> 2. juli 2007

Foregående    Index    Dette tema

Første top i Rusland Mandag, 02.07.07

Efter vores temmelig 'overrislede' ankomst her til Rusland blev vi i de følgende dage temmelig overrislede på en anden måde. Dagen efter var vi ude for at besigtige byen vi var ankommet til, hvorved vi fandt ud af at vi slet ikke var kommet til Terskol, som det ellers fremgik af vore rejseplaner, men til Cheget i stedet. Hvilket dog ikke var noget dårligt bytte, da Cheget går for at være en mere hyggelig by end Terskol og Azau, de to andre byer højere oppe i dalen. Og ved at have udgangspunkt i Cheget var det meget lettere at komme afsted mod vores første top på turen her i Kaukasus, idet stoleliften op fra dalen afgik lige ved siden af hotellet. Vort mål hed Cheget-Karabashi, og efter at være blevet en dag forsinket på grund af pladderregn kom vi endelig afsted her til morgen. Liften forsvandt op i tågen, men fandt alligevel frem til mellemstationen ved Café Ai, som var lukket, ligesom den øvre lift, men der var fin sti videre op, og i godt tempo steg vi videre op over bjerget. Nogle hundrede meter højere oppe klarede det op, og vi kom fri af skyerne til en flot udsigt over Kaukasus' snedækkede bjerge, og specielt flot var kigget til Donguzorun på den modsatte side af dalen. Vi blev stående et pænt stykke tid for at nyde udsigten, og efterhånden begyndte solen at få magt. Vi fortsatte videre op, og et par hundrede meter før toppen forlod vi stien og steg direkte op til E-graten, hvorfra vi kunne kigge ud over hoveddalen. Med den tiltagende varme var skyerne begyndt at kravle opad, så ved at stige op på E-graten havde vi en chance for at få et kig mod Elbrus inden skyerne steg for højt. Og ganske rigtigt fik vi udsigt mod den store sneklædte dobbelttop, men på grund af afstanden så bjerget egentlig ikke så imponerende ud, tværtimod var det svært at forstå at dette bjerg skulle være over 5000m højt. Men den var god nok, da vi kunne se svævebanen køre op fra Azau. Her og nu måtte vi dog hellere få lavet dagens top inden det også lukkede til her, og det blev en ganske god top op over den lidt utraditionelle og sjældent bestegne E-grat.

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.