Start  >  Blog
> 15. maj 2009

Foregående    Index    Dette tema

North Dome og Indian Ridge Fredag, 15.05.09

Endelig fremme i Yosemite var det tid til at nyde livet i dette klippeklatrernes paradis. Og når vi jo begge var bjergbestigere, dog uden klippegrej, var det klart at vi skulle forsøge at bestige et bjerg her, nu vi ikke var kommet på Mount Whitney. Jeg havde i første omgang kastet blikket på Half Dome, men efter nogen overvejelse endte det med North Dome i stedet, da man herfra skulle have det bedste blik mod Half Dome. Og således blev det. Efter at have kørt småfrustrerede rundt i Yosemite Village for at få morgenmad og købt ind til turen, kom vi endelig afsted. Parkerede overfor Camp 4, den verdensberømte teltplads for bigwall-klatrerne, og steg så op langs Yosemite Falls. På respektabel afstand!, for det tordnende vand, der faldt 700 meter mod dalbunden, skulle man ikke spøge med, for da vi nåede udsigtspunktet på toppen af faldet kunne vi se at det var en regelret flod, der tog vejen ud over afgrunden. Fra vandfaldet fortsatte vi gennem skoven på den anden side frem mod North Dome fire km borte. Det var pudsigt at vandre gennem den bølgende skov efter den lange opstigning langs vandfaldet, og efter en god time nåede vi frem til Indian Ridge, som vi skulle følge frem til North Dome. Der var en fantastisk udsigt over dalen deroppefra, men North Dome så vi ikke så meget til, så da vi mente at vi havde gået længe nok og højdemåleren viste 200 meter højere end North Dome besluttede vi, at den knold vi nu var nået op på, måtte være toppen. Det var det så ikke, fandt vi ud af, for da vi fulgte østkanten af graten ned gik det op for os at North Dome ikke lå på selve graten, men blot var en udposning af samme, og at vi ikke havde set den da vi var steget op langs vestkanten af graten. Men selv om det kun ville være en ekstra mile frem og tilbage undlod vi at gå ud på knolden, da vi var ved at løbe tør for tid, især da vi mistede den umarkerede sti under nedstigningen fra Indian Ridge. Heldigvis fandt vi frem til stien igen. og så gik det i rekordfart gennem skoven, da vi gerne skulle nå frem til vandfaldet og den etablerede sti inden det blev mørkt. Det nåede vi så også, men klokken blev alligevel halv tolv inden vi var nede i dalen igen.

Udsigt mod Half Dome fra Indian Ridge.

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.