Start  >  Blog
> 12. juli 2009

Foregående    Index    Dette tema

Oberrothorn for syvende gang Søndag, 12.07.09

Jeg har efterhånden i nogle år afholdt en rebledertur til Alperne om sommeren, og således også i år. Inspireret af de gode faciliteter vi havde sidste år, da vi i Gasherbrum-regi lavede en træningstur i Zermatt, besluttede jeg allerede dengang at næste rebledertur skulle gå til Zermatt, hvor vi kunne overnatte i lejligheder i Haus Amaryllis. Jeg havde nok på fornemmelsen at turen ville blive populær, og havde derfor i god tid reserveret hele huset, og ganske vist blev turen også ganske populær, men alligevel var vi ikke nok til at fylde hele huset. Men 15 deltagere var også rekord og flere end dobbelt så mange som jeg hidtil havde haft, til trods for at turen ikke engang var blevet annonceret i klubbladet, men udelukkende på internettet. Men jeg havde dog også gjort et vist forarbejde med at sende mails ud til tidligere deltagere og andre, som havde ytret ønske om at deltage på en fremtidig rebledertur. Og så hjalp det måske også at der ikke havde været afholdt en klubtur til Zermatt i Dansk Bjergklub-regi i over 30 år. Vi ankom her til Zermatt i går, og i dag tog jeg så hele holdet op på den sædvanlige introduktionstur til Oberrothorn for at folk undervejs kunne se hinanden lidt an, få et overblik over hvordan sneforholdene var for tiden samt få dalens lidt komplicerede geografi på plads. Jeg havde to gange tidligere holdt en klubtur til Mattertal, dog med udgangspunkt i Randa, og der var mange som havde været på Oberrothorn før, så jeg var lidt spændende på at se om denne simple vandretur fortsat kunne tiltrække folk. Men jeg havde ikke behøvet været ængstelig, for alle tog det som en god tur, hvor der var rig lejlighed til at snakke sammen. Måske tilmed lidt for afslappet, for vi kom slet ikke op på Ritzengrat som jeg ellers havde planlagt; i stedet kom vi op ad en gal sti, som førte op gennem flanken til Blauherd. Men vi modstod dog øllernes fristelse og fortsatte så direkte op over den stejle SW-flanke til toppen af Unterrothorn, hvor der var aftalt frokost. Egentlig slet ikke så dumt at lave en for mig ny rute på et så simpelt bjerg som Unterrothorn. Og herefter kunne vi så gå i gang med Oberrothorn.

På afveje under Unterrothorn.

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.