Navigation:    
Start  >  Blog 
> 26. september 2010
 
Foregående    Index    Dette tema 

  Reklamer langt ned i halsen Søndag, 26.09.10

Gennem de seneste måneder er jeg i stigende grad blevet irriteret over at blive påduttet TV-reklamer når jeg tager med S-toget. DSB har jo ellers i lang tid haft et slogan om, at i toget er tiden din egen. Men det gælder jo ikke længere, når de plastrer kupéerne til med opmærksomhedskrævende fladskærme. Og det kan jo være DSB får det til at lyde mere acceptabelt ved at påstå, at skærmene er der for at give serviceinformationer til de rejsende. Men det holder ikke, for hvorfor er der så kun lyd på skærmene når der er reklamer? Næ, serviceinformationerne er der kun for at lokke folk til at se de reklamer folk ellers ikke har interesse i. Ligesom med gratisaviserne, der ligger og flyder overalt i togene. Nyhederne her er der kun med det formål, at få folk til at se alle de reklamer der omkranser de små nyheder. Nyheder, som i de fleste tilfælde enten er ligegyldige eller er interessante nok til, at du vil vide mere end det resumé som rent faktisk er hele artiklen. Og så kan man jo lige så godt tage fat i en omnibusavis fra starten. Men man har da stadig væk mulighed for at slippe for disse reklame-tv, da man kan kæmpe sig forbi cyklerne og barnevognene i flexrummet og opsøge stillekupéen i enden af toget, som heldigvis også er reklamefri zone - sådan da! Jeg er dog ikke den eneste der har været generet af disse reklamer, for DSB er blevet bombarderet med klager over disse reklame-tv fra brugerne, der ligesom mig heller ikke ønsker at blive afbrudt i deres forehavende. Så massive har klagerne været, at DSB nu lukker for lyden til skærmene - desværre dog kun midlertidigt, mens de finder på andre måder at proppe reklamerne ned i halsen på os sagesløse brugere. En stor del af S-togsbrugerne tager toget fordi der ikke er et reelt alternativ, og det kan da ikke være en opgave for en offentlig trafikvirksomhed at skræmme kunderne væk. Heldigvis har jeg ikke brugt S-toget meget i de seneste måneder, da sporarbejde på Klampenborg- og Hillerød-banen har standset driften på disse baner, mens andet sporarbejde ved Dybbølsbro og Østerport station samt betonarbejde ved Vesterport har indskrænket driften på de øvrige baner væsentligt udenfor dagtimerne på hverdage. Men de to nordgående baner er ved at blive genåbnet i disse dage, og nu hvor de lukker for lyden på reklameskærmene kan det være jeg igen begynder at bruge S-toget til daglig. Især nu, hvor metroarbejdet lukker Rådhuspladsen, landets største busterminal, for drift på ubestemt tid.

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.