Start  >  Blog
> 24. december 2010

Foregående    Index    Dette tema

Juletur til Wien Fredag, 24.12.10

De forrige to jule har jeg tilbragt sammen med min mor i Sydtyskland, og denne jul skulle heller ikke være en undtagelse, bortset fra at vi denne gang tog til Wien. Min mor har aldrig haft den store lyst til festivitas, specielt ikke i julen, hvilket var baggrunden for, at jeg for et par år siden inviterede hende til Garmisch-Partenkirchen, hvor hun kunne forstå sproget, og hvor vi samtidig var tæt på bjergene. Ikke så meget for min skyld, men mere så hun kunne få en forståelse af, hvad det er der gør bjergene attraktive for mig. Men i år skulle det være anderledes. Vi holdt os til det tysktalende område, men denne gang tog vi til Wien. Ganske vist er der ikke bjerge lige udenfor Wien, men med den interesseforskydning jeg har haft i det seneste år var der også alternativer til bjergene, og derved havde jeg også en mulighed for at møde et par af de venner jeg har lært at kende gennem recon. Allerede i går mødte vi op med Jim, og han tog os på en lokal listig restaurant, hvorefter han tog os på en rundtur omkring Habsburgernes slotsbygninger. Jeg havde haft min tvivl om det ville fungere at kombinere mine venskaber gennem recon med en mere traditionel ferie med min mor, men foreløbig ser det ud til at fungere, og faktisk tror jeg at denne kombination formåede at fjerne noget at det dulgte ved sådanne internetbekendtskaber, som er noget af en fremmed verden for hende. Det eneste der står fast er, at det kommer til at gå noget ud over nattesøvnen, når jeg skal være turistguide for min mor om dagen og stadig kunne lege med mine recon-venner om natten. I dag havde vi dog dagen for os selv, så jeg havde bestilt bord på en bedre restaurant, der havde en speciel fem-retters julemenu, og i morgen skal vi en tur i Statsoperaen, hvor vi skal ind og se Nøddeknækkeren. Indtil det sidste var der dog tvivl om, hvorvidt vi overhovedet kom afsted, idet der i natten op til vor afrejse var udbredt snefald over det meste af Danmark, og vi var en smule skeptiske på, om flyet overhovedet ville komme afsted. Lufthavnene i både Heathrow og Frankfurt havde været lukket i perioder på grund af mindre snefald end der var varslet for København, men man havde styr på det i København, så bortset fra lidt ventetid på at få flyet afiset kørte alt efter planen.

Julebelysning i Kärntner Strasse.

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.