Navigation:    
Start  >  Blog 
> 4. august 2012
 
Foregående    Index    Dette tema 

  Kvalitet koster! Lørdag, 04.08.12

Det trak store overskrifter da Søndagsavisen i sidste uge slog det stort op at øko-varer skrumper. For selvfølgelig var det jo ikke varen som sådan, der skrumpede, men prisen på disse, fordi økologiske og ikke-økologiske varer kun sjældent sælges i samme mængder, men ofte i samme størrelse emballage. Hensigten dermed er ifølge avisen at give det indtryk af at varen slet ikke er så dyr. Men hvad galt er der i at sælge varer i mere passende størrelser? Selv har jeg altid fundet at den standardmæssige 500-grams pakke med kvast ko var lige stor nok til aftensmad til to, men man spiser jo det hele, da man jo ikke vil smide resterne ud. Derfor var jeg glad da Netto begyndte at sælge det i en økologisk udgave i pakker á 400 gram. Så nu kunne jeg få en bedre kvalitet vare i en mere passende størrelse, uden at det kostede ekstra. Jeg har jo aldrig haft noget imod at betale en højere kilopris for en bedre kvalitet vare, men jeg synes simpelthen at det er for ringe, den fokus folk har på pris, pris og ikke andet end pris, tilsyneladende fuldstændig ligeglade med kvaliteten og servicen. Heldigvis kan man, hvad fødevarer angår, jo se på varedeklarationen hvad varen indeholder og hvor meget den vejer, og så kan man tage bestik af situationen deraf. Problemet er, at denne evindelige fokus på prisen som det eneste saliggørende, har spredt sig alt for meget, sandsynligvis som følge af årelang massiv markedsføring. For når man ser et slagtilbud om en flyvetur til England for 300 kr tænker man måske ikke lige på, at man også skal hjem igen, at man også skal betale ekstra for at få sin bagage med og at man kun kan købe turen ved at bruge gebyrbelagt plastickortbetaling. Og at man måske også skal indregne en taxa fordi flyet afgår midt om natten, hvor hverken bus eller tog kører. Og at man kun kan forvente, at alt hvad der hedder service er blevet skåret fra. Helt forudsigeligt er det, at et firma som Ryanair også er i forreste række med at måtte smide sæderne ud af flyet, således at de kan nøjes med at sælge ståpladser. Og at de gode omnibusaviser taber terræn til gratisaviser, der kalder overskrifter for 'nyheder' og folk tror sig oplyst på de fire minutter det tager at læse en sådan avis, vel at mærke inklusive den tid det tager sig at bladre udenom reklamerne. Mon ikke finansieringen af det kraftige reklamebombardement er en væsentlig årsag til de relativt høje fødevarepriser vi har i Danmark?

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.