Navigation:    
Start  >  Blog 
> 16. oktober 2013
 
Foregående    Index    Dette tema 

  Dobbeltspor ikke uden problemer Onsdag, 16.10.13

Allerede dengang Erik Storm købte det hus, han bor i i Hvalsø, tilbage i omkring 1970, talte man om, at der ville komme dobbeltspor på jernbanen fra Roskilde til Holbæk, men det var kun strækningen fra Roskilde til Lejre, som havde dobbeltspor fra gammel tid, samt den sidste del, fra Tølløse til Holbæk, som fik dobbeltspor, da den betjente to jernbanelinier, dels Nordvestbanen fra Holbæk til Roskilde, og dels den midtsjællandske jernbane fra Holbæk over Ruds Vedby og Høng til Slagelse. Men det trak og og trak ud med at få dobbeltspor mellem Tølløse og Lejre, og efterhånden blev det en stående vittighed med det dobbeltspor. Men til slut enedes man i Folketinget om at skaffe de fornødne bevillinger, og i 2012 gik man i gang med arbejdet med at forberede baneanlægget og bygge nye broer. I sommers byggede man dobbeltsporet videre fra Lejre til Hvalsø, og næste år skal det føres helt igennem til Tølløse. Hver sommer lukker man banen i tre måneder og går et skridt videre, og her i sensommeren kunne man for første gang nogensinde nyde at der var dobbeltspor hele vejen fra København til Hvalsø. Smart at man nu ikke længere skulle undersøge hvilket spor toget kørte fra, for med dobbelsporet kunne man nu regne med, at udgående tog kørte fra Spor 1 mens indgående tog ville køre fra Spor 2. Hvilket de også gjorde da jeg besøgte Erik i sidste måned og vi skulle videre til hans sommerhus. Det var også planen i forgårs da jeg besøgte ham, men nu havde jeg allerede vænnet mig til dobbeltsporet, hvorfor jeg allerede var gået gennem den nye gangtunnel til Spor 2 da jeg skulle hjem. Og toget rullede da også ind til stationen, planmæssigt 12 minutter forsinket på grund af sporarbejde på strækningen, men på det gale spor! Og inden jeg havde stavret mig fra læskuret hen til trappen ned til tunnellen, travet under de to spor og havde klatret op ad trappen på den anden side var toget allerede på vej ud af stationen! Så jeg vidste godt at der var en time til det næste tog kørte, så jeg belavede mig på en lang ventetid selv om jeg hellere ville bruge den tid hjemme i min seng. Nå, men næste tog ville køre kl. 23.32, og det ville så til gengæld denne gang køre fra Spor 2, så jeg genindtog min plads i læskuret. Seks minutter før afgang gik jeg tilbage til trappenedgangen for på den elektroniske afgangsplan at forvisse mig om at toget nu også kørte fra Spor 2, og det gjorde det. Men med seks minutter tilbage mente jeg ikke der var nogen grund til at gå tilbage til læskuret, så jeg ville bare vente på toget her. Og godt det samme, for måske to minutter før toget skulle komme blev afgangen uden en lyd pludselig ændret til Spor 1! Det kunne have været blevet en gentagelse af episoden en time før, men nu havde jeg trods alt et par minutters varsel, og denne gang nåede jeg at klavre over på det andet spor netop som toget rullede ind. Samtidig blev det adviseret over højttalerne at der var sporændring. Men jeg ville aldrig kunne have nået toget hvis jeg først havde reageret på højttalerudkaldet, for jeg nåede ikke engang at finde en plads i toget før det satte sig i bevægelse! Egentlig havde jeg oprindelig tænkt på at tage toget 21.20, men denne gang var jeg først hjemme lidt i et!

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.