Navigation:    
Start  >  Blog 
> 9. april 2015
 
Foregående    Index    Dette tema 

  Reklamen er gevinst i sig selv! Torsdag, 09.04.15

I de seneste år har jeg i stigende grad været lettere generet af alle de tåbelige quiz'er man hører hver dag i radioen, for der er jo stort set ikke nogle programmer tilbage, hvor man ikke kan undgå at høre disse quiz'er, hvor man blot kan ringe ind til en telefonsvarer, sende en sms (pris en krone plus normal net-takst) eller gå på udsendelsens Facebook-profil. Og det sidste har jeg faktisk længe undret mig over, for Danmarks Radio burde da have et net, der er solidt nok til at modtage de mange sms'er og mails, og en lagerkapacitet på deres servere der er stor nok til at rumme det. Det er jo alle brugerne, der gennem licensen finansierer alt dette, så hvorfor skal det så være nødvendigt at bruge en privat aktør som Facebook til denne opgave? Specielt når man tænker på den stigende utilfredshed der er blandt brugerne med, at alle deres private og personlige informationer bliver høstet og bundlet og dukker op igen senere i form af mere og mere udspekulerede reklamer. Men det er åbenbart ikke bare radioen, der bruger sociale medier som remedium til at skaffe sig flere virtuelle gæster, der måske med lidt held senere kan blive fysiske gæster. Lige rundt om hjørnet fra der, hvor jeg bor, på vejen til det nærmeste Netto-supermarked, ligger en kolonial, og deres største ønske er tilsyneladende at få en flot plakat, der kan reklamere for geschäften. Men de formår dog ikke selv at kreere en vel udseende plakat eller betale andre for et passende koncept. Alt det bøvl med at lave en sådan plakat gider de jo slet ikke hvis man kan få en masse frivillige til at lave plakaten for dem i en form for crowdfunding. Som idémager skal man ikke engang aflevere plakaten til dem, men blot tage et billede af plakaten og lægge billedet ud på nettet (sandsynligvis med Instagram). Bare så kolonialejerne på et passende tidspunkt kan gå ind og se hvad alle disse frivillige har fundet på, udvælge de fem bedste forslagsstillere, som alle bliver belønnet med en gratis pizza. Sandsynligvis bliver disse fem forslag også brugt til at illustrere kolonialens hjemmeside, men selv det er lidt uvist, da kolonialen ikke anfører sin hjemmesideadresse på opslaget. Så jeg har en ubehagelig formodning om, at det eneste formål med dette arrangement blot er, at besudle det verdensomspændende Internet med en masse ligegyldige billeder af spagfærdige forsøg på at reklamere for en mindst lige så ligegyldig kolonial. Til evig tid! Og det vil kun have kostet kolonialen udgiften til fem pizzaer! Kan man virkelig ikke finde på noget bedre at spilde sine penge og sin tid på?

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.