Navigation:    
Start  >  Blog 
> 8. august 2016
 
Foregående    Index    Dette tema 

  Nyhed om længere køretider et tegn på agurketider Mandag, 08.08.16

Det må være agurketider, når Politiken i går brugte en seksspaltet artikel på at fortælle om, at DSB's tog fra i dag bliver endnu langsommere. For der er kun tale om minutjusteringer i køreplanen, således at visse afgange vil ske et til fire minutter tidligere. For hvad vil et par minutter fra eller til gøre når man skal med toget? For hvis man ikke når toget er det som regel ikke fordi toget er forsinket men fordi man selv er det. Om der så kan være en forbindelse med at DSB har afskaffet de trykte køreplaner, således at man ikke på forhånd ved hvornår toget kører, og derfor ikke bemærker om toget skulle køre tidligere, skal jeg dog ikke udtale mig nærmere om. Ved at afskaffe de trykte køreplaner, som man gjorde for nogle år siden, og i stedet henvise til Rejseplanen, opildner man jo sine rejsende til kun at bruge de aktuelle forbindelser, og derved vil der jo ikke være så mange der har behov for at vide, endsige bemærker, om toget kører på minuttal 38 eller 37. Men selvfølgelig er det her jo et skråplan hvis det skal være en tilbagevendende begivenhed at rejsetiden skal forlænges med et minut eller to i tide og utide. For DSB har jo i over 150 år arbejdet på at gøre forbindelserne tværs over landet hurtigere, og så vil det selvfølgelig være noget nyt at man nu gør forbindelserne langsommere. Ligesom det også går i den stik modsatte retning af den tidligere fremlagte og forkromede Timeplan, der skulle sikre en køretid på en time mellem de største byer i landet, Aalborg, Århus, Esbjerg, Odense og København. Men efter min mening vil det altid være vigtigere at togene kører til tiden og at de passer til tilslutningsforbindelserne. For hvad nytter det at man kommer fem minutter hurtigere frem til sin skiftestation hvis det blot medfører at man skal vente de samme fem minutter der? Selvfølgelig kunne man godt ønske sig at vi kunne få nye tog, der kunne køre hurtigt og stabilt, men jernbaner er en tung sag som man ikke ændrer på overnight, og vi lider jo stadig under den fatale beslutning fra 70'erne at man standsede elektrificeringen af det overordnede jernbanenet og i stedet satsede på dieseltog, som allerede på det tidspunkt var på vej ud. Desværre er der flere og flere, der hellere vil holde i kø på motorvejen end benytte sig af den offentlige trafik, men i bymæssig bebyggelse er der jo ikke noget fornuftigt alternativ til den offentlige transport.

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.