Navigation:    
Start  >  Blog 
> 1. april 2019
 
Foregående    Index    Dette tema 

  Anhalter Bahnhof kan måske afløses af Siemensbanen Mandag, 01.04.19

Det er nu over ti år siden at jeg for første gang aflagde et besøg på den gamle Anhalter Bahnhof i Berlin, som jeg havde læst om i avisen og som jeg fandt frem til gennem et hul i hegnet ovenfor en sportsplads. Og det besøg kastede blandt andet følgende kommentar fra sig i min dagblog: "... Et af mine faste besøg når jeg er i Berlin, er at se resterne af den gamle Anhalter Bahnhof. Denne store hovedbanegård blev bygget i 1880 til afløsning af en 39 år ældre, der ikke kunne rumme den stigende trafikmængde. Banegården betjente trafikken mod syd og øst, men under anden verdenskrig led banegården en krank skæbne, ligesom det meste af det centrale Berlin. Anhalter Bahnhof var en af de tre banegårde, som blev brugt til at sende jøderne mod Theresienstadt, men den infrastrukturmæssige placering gjorde også banegården til et mere end et symbolsk mål for englændernes bombefly. Umiddelbart udenfor banegården løber sporene sammen og krydser Landwehrkanal på en bro, mens en S-bane krydser en etage højere på en anden bro og en anden S-bane dykker under kanalen i en tunnel. Ved et massivt angreb mod dette knudepunkt lykkedes det på ét angreb at afbryde tre jernebanelinier, dog med stort tab af menneskeliv..."
Det er egentligt interessant, at der stadig dukker rester op fra den storby, som Berlin allerede var længe inden Anden Verdenskrig. Meget er efterfølgende groet til og langt mere er blevet revet ned for at skabe plads til det nye Berlin. Men fra tid til anden dukker der stadig rester op fra den årtier gamle krig. Det er således ikke usædvanligt at store ueksploderede bomber dukker op når der graves ud til nyt byggeri, men de fleste konstruktioner er vel afdækket nu. Eller hvad? Noget kunne tyde på, at der ligger endnu et eventyr og venter på at blive opdaget. I forrige måned læste jeg om Siemensbanen, en gammel stikbane til S-togsnettet, som der ikke har været drift på siden 1980. Banen er mestendels en højbane nord for Bahnhof Siemensdamm, og da jeg kiggede efter på mit Berlinerkort kunne jeg godt følge forløbet. Og da Siemensdamm jo ligger lige i nærheden af Spandau, hvor jeg i forvejen slår min lejr når jeg er i Berlin var det måske et besøg værd, inden også den bane moderniseres eller gøres til park lige som Anhalter Bahnhof.
Dagblog 11. april 2009: Fortidens spor forsvinder

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.