Navigation:    
Start  >  Blog 
> 7. januar 2020
 
Foregående    Index    Dette tema 

  Varierende problemer med at komme til Berlin Tirsdag, 07.01.20

Jernbaneforbindelse mellem Sjælland og de nærliggende øer samt Tyskland og Skåne blev fra starten af varetaget af jernbanefærger, så derfor var det naturligt at der fra første færd blev oprettet en færgeforbindelse mellem Gedser og Rostock som den hurtigste forbindelse mellem København (Danmark) og Berlin (Tyskland). Efter Anden Verdenskrig kom jernbanen på det tyske territorium dog til at ligge i DDR, og da denne mulighed gradvist medførte at der opstod en række udfordringer ved at køre gennem Østblokken for at komme til Berlin genoplivede man en tidligere plan fra 1863 om en jernbaneforbindelse mellem København og Hamburg. Denne blev således indviet med hundrede års forsinkelse den 14. maj 1963, 19 dage før jeg blev født, så derfor har en tur gennem Puttgarden for mig altid været den måde jeg rejste når jeg skulle til Tyskland. Undtagen altså når jeg fløj.
I de seneste år har der dog været problemer med at gennemføre togdriften, og siden jeg i oktober 2018 var blevet henvist til en erstatningsbus fra Hovedbanen til en erstatningsperron i Rødby, hvor jeg måtte vente det meste af en time uden bænke eller tag over hovedet har jeg opgivet at bruge den forbindelse. I stedet skulle DSB fra december 2019 have etableret en direkte togforbindelse fra København til Hamburg over Padborg. Det lader altså til at jeg fremadrettet burde bruge flyet når jeg skal til Berlin, og med de mange billige udbydere på turen fra København til Berlin burde det være det logiske valg. Men servicen omkring disse billigfly er for lav efter mine forhold, da det også her er et problem med siddepladser, og lufthavnen i Tegel har i mange år været lukningstruet. Seneste udmelding herom går på, at Tegel skulle lukke 8. november 2020, men dette er vel blot endnu en gang hvor der bliver råbt "Ulven kommer!" Så jeg vil nok tage bussen når jeg her til foråret agter mig til Berlin i et forsøg på at få gang i brydningen igen.

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.