Navigation:    
Start  >  Blog 
> 24. juni 2020
 
Foregående    Index    Dette tema 

  Endelig elektricifering af de danske jernbaner Onsdag, 24.06.20

Hele foråret har vi hørt on Danmarks højtravende planer om, at vi inden 2030 skal have reduceret udledningen af CO2 til et niveau der ligger 70% lavere end den udledning vi foretog i 1990. Dengang udledte vi 76,5 millioner tons CO2, og det betyder, at vi ifølge disse reduktionsplaner skal reducere med 53,5 millioner tons CO2 således at vi kun kan tillade os at udlede 23 millioner tons CO2 i 2030. Der har selvfølgelig været præsenteret mange delelementer, som tilsammen skulle give den ønskede reduktion i CO2-udledningen, og en af disse hørte jeg om i forrige uge, og det var at få hovedstrækningerne på det danske jernbanenet elektrificeret, og det var et udsagn, som undrede mig såre. Jeg er jo vokset op i en familie, hvor de fleste familiemedlemmer arbejdede ved DSB, og det betød at der kom en regelmæssig og lind strøm af tidsskrifter om jernbanen og især driften af samme ind gennem brevsprækken, tidsskrifter som jeg gerne slugte med hud og hår. Og derfor undrer det mig, at politikerne nu taler om at elektrificere det danske jernbanenet. For det kan jeg da godt huske at jeg havde læst om i DSB-bladene dengang i 1970'erne. Så hvad skulle ideen være at elektrificere dem endnu engang. Indrømmet, selv om jeg altid har betragtet transport over større afstande som noget der finder sted i tog, da der ikke var nogen i familien der havde bil, så har jeg stort set kun bevæget mig på Sjælland og vidste derfor godt at banen til Rødby var enkeltsporet og ikke elektrificeret når jeg skulle på mine mange ture til Alperne. Men togene kørte alligevel uden problemer, modsat når vi en sjælden gang kunne tage en bil derned og kun havde motorvej til Rønnede. Ligesom at banen heller ikke var elektrificeret hele vejen når jeg skulle besøge min mormor i Haderslev. Men jeg har egentlig altid regnet med at banen til Aarhus var elektrificeret, for hvorfor skulle der ellers være kørestrøm til Fredericia? Så når IC3-togene kørte på diesel var det jo nok fordi de skulle videre til Esbjerg, Struer, Thisted eller Frederikshavn, og at man ikke kunne regne med at banerne derud var elektrificeret. Men det har man altså ikke gjort, så derfor er det for mig uforståeligt at man stadig taler om at gøre noget ved det, med halvtreds års forsinkelse. Faktisk ved jeg ikke om DSB rent faktisk i dag kan køre med elektrisk drift hele vejen til Aarhus, da jeg stort set aldrig kører på den strækning - men hvis ikke er det i så fald på høje tid. Vi har da fået bygget det store motorvejs-H, så det er da underdisponering i forhold til vore jernbaner!

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.