Navigation:    
Start  >  Blog 
> 13. september 2020
 
Foregående    Index    Dette tema 

  Et konstant tættere København Søndag, 13.09.20

Vi har efterhånden set det i mange år, at København blot bliver større og større, med tilhørende sammenstuvning. Ikke bare på vejene, men også i selve bebyggelsen. Et efter et bliver de små grønne områder overtaget af byggeri - således at København på et tidspunkt bliver lige så tæt bebygget som Kowloon, og vi kan ikke blive ved med blot at udvide København ud i Øresund, sådan som det for tiden diskuteres i Borgerrepræsentationen med Lynetteholmen. Heldigvis har vi dog også nogle aktive græsrødder, som ikke viger tilbage for at kæmpe for at bevare de sidste resterende grønne områder, hvadenten de så ligger på Sluseholmen eller Amager Fælled. Jeg plæderer jo ikke for at vi skal tilbage til et tætbygget København som da vi stadig havde voldene, men Københavns og byens beboere gør jo heller ikke meget for at reducere pladsbehovet. Det kan så være at de nybyggede lejligheder er større end nødvendigt selv om det jo altid er praktisk med et ekstra værelse til gæster eller børn; tiden er nok løbet fra at en familie på fem medlemmer må sove i det samme værelse, således som jeg gjorde det i min barndom. Men hvorfor tillader København at byggematadorer kan sælge deres lejligheder uden bopælspligt? Man bygger vel en boligblok for at den skal bebos og ikke som investeringsobkekt eller af skattetekniske årsager. Behøver alt det nybyggeri overhovedet at ligge indenfor Københavns kommunes grænser? Vi har jo store åbne og frie områder rundt om København, og en betragtelig del af disse kan jo sagtens byggemodnes, således at firmadomiciler kan lægges der, og her tænker jeg ikke bare på byggemulighederne langs Fingerplanens fem fingre mod Køge, Roskilde, Frederikssund, Hillerød og Helsingør. Hvis man er en lille smule smart tror jeg godt at en større del af det potentielt kommende erhvervsbyggeri kan placeres mellem fingrene, uden at gå alt for meget på akkord med Fingerplanens kongstanke om at skabe grønne områder ind mod København. En stor del af arbejdskraften bor jo i forvejen ude i fingrene, så det vil da også være til fordel for dem at de blot skal køre et smut til siden i stedet for at tilbringe timer på de proppede motorveje. Hvilket også vil gøre sit til at mindske luftforureningen.

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.