Start  >  Blog
> 24. september 2020

Foregående    Index    Dette tema

Over Kongeåen til Ribe Torsdag, 24.09.20

Gårsdagens manglende aftensmad blev fulgt op af at det ikke var muligt at finde en bager eller en café på Fanø, der havde åbent for noget morgenmad. Men vi fandt da en Dagli'Brugs i Sønderho, der havde noget bake-off, så vi kørte ned til Sønderho hvor vi satte os ned på stranden for at indtage vores begrænsede morgenmåltid. Og så gik turen nordpå til Nordby igen for at finde færgen tilbage til Esbjerg. Men inden vi kørte ombord på færgen stak vi et smut til øens nordlige flak for at se øens vegetation. Men da jeg ikke var særlig mobil frarådede Erik mig at gå for langt ud i geografien, og det kunne jeg godt tilslutte mig. Så vi blev på grusvejen, hvorfra vi for øvrigt havde ganske god udsigt mod Esbjerg Havn og de mange parkerede olierigge. Alt var bare større i Esbjerg; Vestas havde også et stort areal hvor de opmagasinerede produktionen af vindmøller. Nå, men vi kom så med færgen til Esbjerg, hvor vi selvfølgelig skulle se de fire store hvide statuer, som stod i den nordlige ende af byen. Det viste sig at være et kunstværk, som var udført i anledning af byens 100-års jubilæum som selvstændig kommune i 1994 og afsløret året efter. Dagen i dag havde vi besluttet skulle være en forholdsvis kort dag da vi kun skulle til Ribe, men så mente jeg godt vi kunne bruge noget tid ved Kongeåen. Der var jo mange åer der løb vestpå i denne del af Jylland, men et og andet fortalte mig at der var noget særligt ved Kongeåen, og det ikke bare var fordi der var et af de gamle lyntog der havde heddet Kongeåen, men det skulle også vise sig, at Kongeåen havde været en del af grænsen 1864-1920. Og det var en positiv oplevelse at se en rigtig å med godt med vand i - i modsætning til den begrænsede vandføring der er i de københavnske åer. Interessant nok er der også etableret en 67 km lang vandresti fra Vadehavet til nær Vamdrup, hvor åen udspringer. Den burde jeg måske vandre når min mobilitet vender tilbage, da der er 6 shelterpladser undervejs. Vi fortsatte dog til Ribe, hvor vi fandt et rigtig godt Bed & Breakfast lige oven over det lokale bageri.

Mennesket ved Havet - afsløret i 1995 i anledning af
Esbjergs 100-års jubilæum som selvstændig kommune.

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.