Navigation:    
Start  >  Blog 
> 1. oktober 2020
 
Foregående    Index    Dette tema 

  Ceneri-basistunnelen fuldender det schweiziske NEAT-projekt Torsdag, 01.10.20

Om nogle steder, så har Schweiz altid været kendt for sine mange tunneller, både for biltrafik og jernbanetrafik, omend førstnævnte har medført en stigende mængder af problemer. Det er jo ikke meget man kan køre ud af den flade landevej i Schweiz inden terrænet stiller sine krav. Fordi det jeg i mange år har taget til Schweiz for stiller problemer for biltrafikken. Specielt lastvognstrafikken til og fra Italien, som ikke bare uden videre kan klares med elbiler. Så i 1998 gik man i gang med det største intrastrukturprojekt i Schweiz da man satte et par velvoksne boremaskiner til at bore en ny version af Gotthardtunnellen, således at jernbanetrafikken ikke længere behøvede klatre op og ned ad ramperne til den gamle Gotthardtunnel. Og i 2010 var denne tunnel færdigboret, hvilket medførte følgende indlæg til min dagblog for oktober 2010: "I fredags havde man i Schweiz gennembrud for verdens længste jernbanetunnel, nemlig den nye Gotthard-basistunnel, der med en samlet længde på 57 km vil beskære rejsetiden mellem Zürich og Milano med en fjerdedel, nemlig fra 3:40 timer til 2:50 timer. Ikke blot fordi man med den nye tunnel undgår de tidrøvende opstigninger og nedkørsler på ramperne til den gamle tunnel, men også fordi den nye tunnel fra starten bygges til højhastighedsjernbaner. Således vil hurtigtogene kunne køre gennem tunnellen med op til 250 km/h, mens særlige godstog vil kunne køre med op til 160 km/h."
Men schweizerne har ikke været tilfredse med, 'blot' at have bygget verdens længste jernbanetunnel, for selv om schweizerne i forvejen havde en velfungerende jernbane fra Zürich til Gotthard-basistunnelens nordportal nær Altdorf var der jo stadig langt til Milano, og den strækning var naturligvis også kuperet, sågar med indtil flere spiraltunneller for at klare nedstigningen gennem Valle Levantina. Og spiraltunneller og højhastighedsjernbaner er en meget dårlig kombination. Men her natten til den 1. september i år blev den nye og godt 15 km lange Ceneri basistunnel overdraget til det schweiziske jernbaneselskab SBB efter mere end 2000 prøvekørsler gennem tunnellen, 1. maj sågar med et højhastighedstog med 275 km/h, hurtigere end den beregnede max.hastighed på 250 km/h. Dermed er schweizernes NEue Alpen-Transversale projekt efter 22 års arbejde endelig afsluttet. Så måske jeg næste gang skal tage toget fra Zürich når jeg skal besøge Dario i Milano.
Dagblog 18. oktober 2010: Et hul på 57 kilometer!

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.