Navigation:    
Start  >  Blog 
> 27. november 2021
 
Foregående    Index    Dette tema 

  Kom så med den flyskat! Lørdag, 27.11.21

Selvom jeg har levet mange år på kontanthjælp har jeg aldrig været tilbageholdende overfor at flyve, og det af den grund, at langt de fleste af mine venner er fyre, som jeg har truffet i udlandet, og det betyder jo, at jeg gennem årene har haft et større behov for at tage til udlandet end de fleste andre danskere, der blot kan tage rundt om hjørnet eller tage til nabobyen for at besøge sine venner. At vælge flyet blev yderligere accentueret i de år hvor jeg havde fast arbejde og derfor måtte tage en flyver for at udnytte mine alt for få (syntes jeg) feriedage til det maksimale, og derfor havde vænnet mig til at en returbillet til det nære Europa skulle koste ca. 1800 kr, en billet til Middelhavslandene kostede omkring 3000 kr mens en billet til USA kostede 5-6000 kr. Ganske vist dukkede lavprisselskaberne op for en halv snes år siden, men det var sjældent aktuelt for mig. For de kunstigt lave priser eksisterede kun for at disse selskaber kunne blive rangeret i toppen af diverse søgemaskiner, for til disse umiddelbart billige tilbud skulle der altid tillægges diverse ekstaudgifter og gener, som man ikke har med jernbanen. Såsom supplerende transport til og fra lufthavnene, ventetid ved indcheckning, security og bagagebånd samt bagagegebyr. Samt (specielt for discountflyselskaberne) fly der lander langt fra destinationen, så man ender nærmere på Cambridge når man egentlig regnede med at man skulle til London. Flybilletter har jeg altid følt har været for billige i forhold til muligheden for at spare tid, hvilket er grunden til at jeg indledningsvis beskev hvad jeg forestillede mig ville være en rimelig pris. Årsagen til disse urimeligt billige billetter er, som Politiken beskrev i går, at afgående flyfgange fra Danmark ikke pålægges afgifter sådan som bil- og togtrafikken bliver. Hvis flytrafikken skulle pålægges samme afgifter som benzin til biler ville en returbillet til Aalborg stige med 179 kroner, til Athen med 910 kroner og til Bangkok med 1813 kroner. Og til Paris med 555 kroner. Det er i princippet ikke urimeligt, og faktisk havde jeg regnet med at disse afgifter allerede var indført. Faktisk for få dage siden har jeg købt en flybillet retur til Paris, selvfølgelig ikke med et lavprisselskab men med Air France, hvorfor jeg regnede med at skulle betale små 2000 kr for billetten. Men den kostede 2630 kr, så jeg kunne nemt forestille mig at denne flyskat allerede var indført. Men i disse coronatider betaler jeg gerne lidt ekstra for at sikre mig at jeg ikke strander i en ukendt lufthavn hvis coronaen skulle stikke sit grimme fjæs frem igen.

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.