Navigation:    
Start  >  Blog 
> 7. april 2022
 
Foregående    Index    Dette tema 

  Generalforsamling i CPH Torsdag, 07.04.22

I dag var det så tid til at deltage i min næste generalforsamling som aktionær, og det var i den første virksomhed jeg havde købt aktier i: Københavns Lufthavne (CPH). Og som man kunne forvente sig stod generalforsamlingen tydeligvis i coronaens tegn, selv om corona efterhånden er a thing of the past her i Danmark er det ikke sådan i store dele af den omkringliggende verden, og det har betydning for CPH, som i den grad er afhængig af persontransport med omverdenen. Hvor CPH i 2019 havde over 30 millioner rejsende var antallet af rejsende faldet til en fjerdedel i 2020. Her i 2021 havde tallet dog nået bunden i starten af året og begyndte at stige igen med sommerens komme takket være udbredelsen af vacciner mod covid-19. Således kunne CPH servicere 9.179.654 rejsende i 2021, deriblandt undertegnede. Men selv om der i snart to år var næsten tomme terminaler kunne CPH dog ikke bare lukke på grund af lufthavnens status som kritisk infrastruktur. Så selv om CPH modtog millioner i støtte fra regeringens coronahjælpepakker har det dog ikke været uden underskud for CPH, men dog et lunende tilskud. Antallet af ansatte, som før corona lå over 22.000 medarbejdere, svandt til en brøkdel under corona. Nu er antallet af rejsende på vej op igen, og som tak for den ekstraordinære indsats, som deres tilbageværende medarbejdere har gjort under pandemien havde bestyrelsen besluttet at hædre dem, som pr. 31. marts havde haft et kontinuerligt ansættelsesforløb under coronaen, med en bonus på DKK 10.000 hver. Men CPH er på en måde to virksomheder i en, for den aeronautiske omsætning er under konstant pres fra lavprisselskaberne som fx Ryanair, der ønsker at betale mindre for at benytte lufthavnen, er det fra den non-aeronautiske omsætning som restauranter og toldfrit salg, at gevinsten må hentes hjem. Og hvor der i 2021 kunne konstateres et nettotab på den aeronautiske omsætning på 184 millioner blev det opvejet med et nettooverskud på den non-aeronautiske omsætning på 690 millioner. Men selv om CPH har rettet sig efter coronakrisen er der nye sorte skyer i horisonten. For ikke bare har coronaen tvunget CPH til at gældsætte sig for yderligere 666 mio før skat, som der skal være plads til i fremtidige regnskaber, så har krigen i Ukraine presset brændstofpriserne i vejret. CPH forsøger dog med alle midler at holde udgifterne nede, således har bestyrelsen besluttet at reducere sine lønninger med 20%, og der bliver derfor heller ikke udbetalt udbytte til aktionærerne i år. Og selv om CPH har projekter kørende om at få mere af sit energiforbrug over på bæredygtige kilder er der lang vej endnu. Så selv om der takket være nye solcelleanlæg har fundet en tredobling sted af energi derfra udgør bæredygtige energikilder stadig kun 2,9% af CPHs samlede forbrug.

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.