Start  >  Blog
> 7. juni 2022

Foregående    Index    Dette tema

Dragør Havn i efterårssnusk og sommersol Tirsdag, 07.06.22

For godt og vel et halvt år siden havde Chai lokket mig til at tage bussen mod Dragør for at købe nogle fiskeboller, som ifølge ham skulle være vildt gode. Jeg skulle bare tage bus 33 sydover, så ville han stå på ved sin haveforening og vi kunne følges ad ned til Dragør. Det blev dog en noget bøvlet tur, for bussen kørte ikke længere end Nøragersmindevej, som jeg kendte fra gamle dage, hvor vejen for mig var det yderste Amager, kort før Sydvestpynten. Det viste sig at det kun var nogle af busserne der kørte derud, mens de resterende vendte ved Nøragersmindevej. Og der sker altså ikke så meget på en gråkold novembereftermiddag på det yderste Amager - men i det mindste var der dog en bænk jeg kunne sidde på og vente på at der kom en bus der fortsatte mod Dragør. Og bussen kom godt nok, men vi nåede ikke helt frem til Dragør, for på et tidspunkt sagde Chai at vi skulle stå af, hvilket var længe før vi nåede endestationen, hvilket jeg ikke så nogen grund til. Jeg havde godt nok ikke været i Dragør siden start-80erne, hvor jeg havde taget bussen til Dragør for at sejle til Limhamn i Sverige med DOF, og det huskede jeg som en overkommelig travetur fra bussen. Men der i november skulle vi på en umanerlig lang tur i Dragørs forstæder før vi nåede frem til havnen. Så vi kom alligevel til Dragør, blot for at erfare at den forretning, der solgte de pågældende fiskeboller, havde lukket. Så vi gik på det lokale Strandhotel for lunch og kaffe i stedet - og så gik turen hjemover igen. Selvfølgelig var jeg derfor temmelig skeptisk da han i forgårs igen havde foreslået at vi skulle tage til Dragør for at købe fiskeboller. Men denne gang havde jeg planlagt rejsen ved hjælp af Rejseplanen, så jeg havde sikret mig at vi kom med den bus som kørte hele vejen igennem til Dragør, ligesom jeg havde sikret mig at vi kunne stå af ved endestationen og ikke ved et obskurt stoppested i forstæderne. Og når solen skinner fra en skyfri himmel går det hele meget lettere. Så denne gang fik vi de berømte fiskeboller (som viste sig blot at være fiskefrikadeller) efter en frokost på Café Blink - så det blev en hel turisttur inden vi tog bussen hjem igen.

En sommerdag på Dragør Havn.

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.