Navigation:    
Start  >  Blog 
> 19. juli 2022
 
Foregående    Index    Dette tema 

  SAS-pilotstrejken afblæst Tirsdag, 19.07.22

I det seneste par uger har piloterne ved SAS strejket for bedre vilkår efter at deres overenskomstaftale udløb i foråret, men trods langvarige forhandlinger var det ikke lykkedes for SAS og piloterne at opnå en overenskomst. Der skulle altså stærkere midler til, og efter den danske model skulle der altså en strejke til. Naturligt nok, for begge parter havde gode grunde til at presse modstanderen. Piloterne var som en udløber af coronapandemien generet af at SAS havde nægtet at genansætte de mange piloter der var tvunget i ufrivillig arbejdsløshed da selskabet ikke havde kunder at flyve med under coronaen, og da folk begyndte at flyve igen havde SAS oprettet datterselskaber, hvor piloterne kunne ansættes under en anden overenskomst og til en lavere løn. Hvorimod SAS jo gennem mange år har været i krise fordi discountselskaberne har stjålet mange af deres kunder, som tilsyneladende synes det er vigtigere at de kan flyve på ferie tit og ofte uden at ville betale for den service som klassiske selskaber som SAS jo tilbød. Selvfølgelig syntes jeg at det var upassende at piloterne netop gik i strejke op til sommerferien, hvor SAS jo skulle hive pengene hjem for at dække underskuddet og betale af på de enorme udgifter de har til leasingselskaberne, for SAS ejer jo ikke alle de fly de flyver med men har leaset en del af dem. Men alligevel syntes jeg det var utilstedeligt at SAS løb fra sin aftale om at genansætte de piloter de havde sendt hjem under coronakrisen - men de er jo ikke de eneste der måtte lære, at corona ikke bare var et skvulp i overfladen. I femten dage løb strejken. I weekenden skulle det store slag ske, men trods 35 timers uafbrudte forhandlinger lykkedes det ikke at opnå enighed og parterne måtte igen gå hver til sit. Man siger jo at et godt kompromis ikke stiller nogen tilfreds, og ud fra den betragtning har det været et fornuftigt kompromis som den svenske rigsmægler er nået frem til. Piloterne opnåede den ønskede genansættelse i SAS for de fyrede piloter og ikke i SAS's nye discountdatterselskaber og under den vante overenskomst mens SAS fik mere fleksible arbejdstider og mulighed for længere arbejdsuger op til EUs grænse på 60 timer samt gennemført en længere overenskomstperiode på 5½ år, hvilket deres kreditorer havde ønsket hvis de fortsat skulle holde hånden under selskabet. Det er klart at denne strejke har påkaldt sig bevågenheden over hele landet. Jeg kunne selv have været del af den, da jeg jo stod til at skulle med det sædvanlige eftermiddagsfly til Newark da strejken blev varslet, men da det var blevet aflyst måtte jeg finde en anden løsning, hvorefter resultatet blev at jeg måtte betale dobbelt så meget for at flyve med Swiss på en Lufthansa-billet og tage omvejen over Zürich med i købet.

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.