Navigation:    
Start  >  Blog 
> 9. juni 2023
 
Foregående    Index    Dette tema 

  Lersøkilden kan måske åbnes ligesom Ladegårdsåen Fredag, 09.06.23

Et stigende antal borgere har ytret deres utilfredshed med Bispeengbuen, den motorgade, der for et halvt hundrede år siden i 3. sals højde blev anlagt ovenpå Ladegårdsåen, som danner grænse mellem Københavns og Frederiksberg kommuner. Det var jo dengang, hvor bilerne i høj grad var fremskridtet og der var næppe nogen bygning som ikke måtte ofres på dette fremskridtets alter. Men siden er vi blevet klogere, og har indset, at ikke blot har disse vidtløftige planer skaffet en endeløs strøm af biler til at forpeste dette byområde, men også omdannet et af storbyens grønne områder til en betonørken. I forbindelse med en planlagt renovering af Bispeengbuen har nogle fremsynede beboere tænkt, at de millioner, der var planlagt til at skulle bruges på at fremtidssikre Bispeengbuen, også kunne bruges på en bedre måde. Dette har en arbejdsgruppe viet sig til, og under navnet Åbn Åen arbejder de på at hive Ladegårdsåen frem i lyset igen, for den løber stadig dernede i mørket, eller rettere: i betonrørene. Og i forbindelse med budgetoplægget for Københavns kommune 2024-25 arbejder kommunen nu i retning af at rive halvdelen af motorgaden ned, for den blev oprindeligt bygget som en sekssporet motorvej. Og hvad mere interessant er, så fremgår det af forvaltningens oplæg: Partierne forudsætter, at fremtidige indstillinger om dette projekt også omfatter ågadeparken og stykket med Lygte å, således at analysen dækker en større del af det sammenhængende vandsystem. Ligeledes forudsætter partierne, at forvaltningen i tiden frem mod statens forundersøgelser til efteråret kvalificerer, hvordan åen også åbnes i disse tilstødende områder. Og disse partier er Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Enhedslisten og Alternativet. At Lygte Å nu også kommer ind i projektet er ganske interessant, da det også vil åbne op mod Nørrebro Station, således at Lersøkilden også kan kobles til et sammenhængende vandsystem, se min tidligere blog herom.

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.