Navigation:    
Start  >  Blog 
> 22. juli 2023
 
Foregående    Index    Dette tema 

  London har tænkt sig om med trafikkulturen Lørdag, 22.07.23

Efter at have været en uge i England med størstedelen af tiden i London er jeg nu vendt tilbage til København, som i stigende omfang føler sig besværet af den stigende trafik, og det ikke bare af kørslen som sådan, men også den plads trafikken tilrager sig i byrummet. Jeg har tidligere her på siden bemærket hvor meget bilerne har fyldt på gaden når jeg har gået turen fra Østerport til Kongens Nytorv og jeg selv med mit langsomme gangtempo har været i stand til at gå hurtigere end bilerne, hvor næsten alle som en bil kun havde chaufføren bag rattet og masser af tom plads som blot fyldte op på gaden. Et areal på 6x2 meter på ringgaden reserveret til en person, der blot skulle fragte sig siddende i gangtempo var vel næppe det, som byplanlæggerne havde forestillet sig. Det var det jeg havde i mine tanker da jeg i forrige uge var en tur i London og skulle besøge en bar i Bethnal Green og derfor skulle trave til Waterloo for at fange tuben. London er jo en af de største byer i Europa med knap ni millioner indbyggere, hvilket er en halv gange flere end hele Danmark, og ved mine tidligere besøg i London for en halv snes år siden huskede jeg London som temmelig crowdet og med mangel på plads. Hvordan skulle det så ikke være nu hvor økonomien i endnu højere grad satte sit præg på London? Det tænkte jeg på da jeg travede ned ad hovedvejene A201 mod Waterloo og senere A1209 på Bethnal Green, men her blev jeg temmelig overrasket da jeg bemærkede trafikken. Ganske vist var den ikke mindre tæt end i København, men den bevægede sig mindre hektisk og det var ikke det større problem at krydse vejen udenfor fodgængerovergangene. Det krævede blot en lettet speederfod, hvilket jeg sjældent oplever det i København, hvor både bíler og især cyklister opfører sig mere rethaverisk. Dog var der væsentligt færre cykler i London i forhold til København, og det samme gjorde sig gældende med vejarbejder og udgravninger og de medfølgende vejomlægninger. Således var trafikken i London meget mere jævntflydende ift København, som var hastigheden begrænset til 20mph (36 km/t), hvilket den måske også var. Men det giver plads til gående og langt mindre risiko for ulykker, og på det felt kunne København godt lære af London.

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.