Start  >  Nyheder  > 27. januar 2014

Uploaded 27-01-14

Seneste nyheder:

27. januar 2014 Begyndelsen på en tur rundt om Yellowstone
  Jeg havde efterhånden været på flere ture til USA med Erik Storm, og i 2011 havde vi sat os for at drage til Yellowstone, som jo har en af de ældste og mest interessante nationalparker i de Forenede Stater. Yellowstone ligger overvejende i Wyoming, men den nordligste og vestligste del af nationalparken ligger i henholdsvis Montana og Idaho, og som en naturlig følge heraf besluttede vi ikke bare at besøge Wyoming, men også de seks omkringliggende stater. Så det blev til besøg i både Utah, Idaho, Montana, South Dakota, Nebraska samt gammelkendte Colorado, hvor vi både startede og sluttede turen. Samt ikke mindst Wyoming.
Men skulle vi med bare nogen selvtillid sige, at vi havde besøgt alle syv stater burde vi i det mindste foretage mindst en overnatning i hver stat, og det fik vi også gjort. Noget sværere ville det dog være med mit eget princip om at bestige den højeste top i hver stat, for selv om turen overvejende fandt sted i august og der derfor ikke ville være sne af nævneværdig karakter ville en bestigning af den højeste top i hver af de syv stater jo blive en lille ekspedition i sig selv, og derved flytte fokus fra Yellowstone National Park, som faktisk var den væsentligste grund til at tage til Wyoming.
Vi valgte dog at starte i Denver, Colorado, hvilket jeg havde gjort flere gange tidligere, når det havde været nogle af Colorados bjerge der havde været i søgelyset. Men denne gang brugte vi ikke unødig tid i Colorado, for hvis vi havde tid til overs kunne vi jo bare udnytte denne når vi nogen tid senere vendte tilbage til Colorado. Så efter at have taget den nærmest obligatoriske overnatning uden for lufthavnen i Denver vendte vi tilbage til lufthavnen for at hente vores udlejningsbil og køre vestpå. Vi kørte over Rocky Mountains og Loveland Pass og nåede frem til Craig hvor vi overnattede på Westward Motel - så var Colorado jo allerede hakket af, for næste dag fortsatte vi over statsgrænsen til Utah.
Utah, hvis højeste punkt er det 13528 foot høje Kings Peak (4123 meter), havde vi jo tidligere tilbragt mange gode dage i, og der var også nogle nationalparker vi ikke havde besøgt, men der var ikke tid til meget mere end et fransk visit denne gang. Specielt fordi vi standsede kort efter for at se nærmere på Dinosaur National Monument. Ikke så meget fordi der måske var nogle dinoer at se på, men mere fordi der var nogle meget flotte canyons her, hvilket vi i høj grad så nærmere på da vi tog ud for at gå en tur på Harpers Corner Trail. Selv om denne vandresti faktisk førte os tilbage til Colorado. Men efter en overnatning på Split Mountain Motel i Vernal blev vi for en stund i Utah da vi derefter besøgte dæmningen i Flaming Gorge.