Start  >  Nyheder  > 6. juli 2020

Uploaded 06-07-2020

Seneste nyheder:

6. juli 2020 En hemmelig tur til Topalihütte
  I begyndelsen af dette århundrede var jeg blevet inspireret af Dansk Bjergklubs generalforsamling til at afholde en rebledertur til Alperne, hvor jeg i modsætning til mine tidligere events ikke længere skulle køre et alpinkursus men mere blot skulle vise klubbens medlemmer rundt i et område i Alperne som jeg kendte og i øvrigt stå til rådighed med oplysninger om den praktiske gennemførsel af bjergture i området, valg af bjerghytter og rutevalg ud fra de aktuelle forhold.
Det betød så også at disse reblederture ikke længere var tvunget til at skulle have udgangspunkt i den samme campingplads som klubbens alpinkursus og heller ikke skulle have basislejr samme sted som sommertræffet, hvilket tilsammen gjorde, at jeg havde væsentligt mere frie forhold til at vælge lokaliteten for reblederturen. Nogle gange valgte jeg således at lægge basis i et Gasthaus eller en ferielejlighed, men hvis muligt lagde jeg reblederturen med udgangspunkt i en campingplads, hvor holdet specielt om aftenen havde mulighed for at hygge sig sammen.
Således var forholdene også i sommeren 2006, hvor jeg endnu en gang afholdt en rebledertur til Mattertal. Denne gang var det dog ikke en ferielejlighed i Zermatt, der blev brugt som udgangspunkt, men i stedet campingpladsen i Randa, som nok bød på den bedste campingmulighed i Mattertal. Flere af deltagerne var gengangere fra tidligere reblederture, og da jeg som regel lægger nogle dage oveni for mit eget vedkommende for at få flere dage på stedet havde jeg også gjort det denne gang og ladet rygtet sive.
Det betød at to af deltagerne, Rasmus Klaris Jensen og Søren Fonsbøl, også kom til Randa på et tidligere tidspunkt forud for selve reblederturen. Rasmus havde ganske vist ikke været med på en rebledertur før, men han havde kun hørt gode historier om mine reblederture fra sin storebror Jacob, som tidligere havde været med på en rebledertur. Og da han ikke selv havde været i Mattertal før havde han spurgt mig, om ikke han kunne tage med mig derned, og selvfølgelig kunne han det, da det jo altid er rart at få godt selskab på den lange tur derned.
Så vi fløj til Genève en onsdag formiddag, således at vi nu kunne lave en enkelt privat tur sammen først inden det gik løs med reblederturen. Jeg havde allerede sat mig Barrhorn for øje, et af de få bjerge i Mattertal, som jeg endnu ikke havde besteget, og denne gang havde vi taget flyet ned og ikke toget. Da vi var fremme i Randa erfarede vi at Søren også var kommet derned samme morgen med nattoget, og da Søren hørte om mine hemmelige planer om en privat bjergtur var han også klar til at springe på, for ligesom jeg havde han heller aldrig været på Topalihütte, den hytte som var udgangspunkt for Barrhorn.
Juli måneds galleri: Besøg ved Topalihütte

Tidligere nyhedsbreve:
11. juni 2020 Sidste chance for vandring inden knæoperationen
4. maj 2020 Længsel efter Midtsverige
6. april 2020 Tidligt spor af Global Warming
6. marts 2020 Chicago: Porten til prærien
8. februar 2020 Inden sneen smelter
8. januar 2020 Australien brænder!