Navigation: Quicklink   
Start  >  Ekspeditioner  >  Makalu 
> 24. sept. 1997
 Uploaded 18-03-01  

Onsdag 24. september 1997
Puja i Makalu ABC 5300m (Per Lyhne).

Der er en lang vej op til ABC, mindst 6 timer må man regne med, og det meste af vejen går gennem store bunker af sand, grus, småsten og klippeblokke, som med hård hånd er strøet ud over hele gletscheren. Bestemt ikke en tur man ønsker at gøre om når først man er kommet herop til ABC. Til gengæld er udsigten betagende herfra. Lejren ligger nærmest for foden af Makalus enorme, 3 km høje og ubestegede vestvæg, her bliver vi hele tiden mindet om hvorfor vi er her. Til den anden side ser vi ud mod Barun Glacier og en stribe af sneklædte unavngivne 6000'ere, den ene flottere end den anden som kulminerer med det 7168 meter høje bjerg Baruntse.
I takt med at vores grej bliver båret op bliver vort hjem for de næste 5 uger etableret. Lejren ligger på den nedre og temmeligt kuperede del af Chago Glacier. Men alligevel er det lykkedes os at bygge små platforme i det kuperede terræn til alle vore telte i ABC lejren. For privatlivets skyld har vi hver vort eget telt, derudover er der telte til vore 2 sherpaer, til køkkenholdet, LO'en (Den nepalesiske forbindelses-officer), lejrens samlingsted messeteltet og ikke mindst badeteltet som siden hen er forsvundet under en temmelig hård vind. Ialt 12 telte, som er samlet i en tæt lille klynge her på gletscheren.
Onsdag blev vores lille offersted, til ære for guderne i bjergene, bygget. Bedeflagene og Puja'en blev afholdt - bestigningen kunne nu begynde. Formiddagen den 24. er høj og klar; det føles som vores lejr ligger som en smørklat midt på den morænebestrøgne Chago-gletscher med den solbeskinnede nordøstvæg af Makalu, som ophøjet tilskuer i baggrunden. Og Makalu er i sandhed en ceremoni værdig. Vi har alle fra vore telte udsigt til det mægtige og ærefrygtindgydende bjerg - det står der bare med sine stejle vægge og skarpe grater, hvor der kun sætter sig meget lidt sne, hvilket giver et højt og lidt truende udseende. Makalu hæver sig sammen med Everest og Kangchungtse (lillesøster) markant i forhold til områdets 6.000 og 7.000 meter bjerge. Sonam forklarer, at de tre bjerge i overleveringen betragtes som tre gudesøstre, der naturligvis skal behages. Et andet sted har vi læst, at Makalu er ensbetydende med "Sura Raghe", tibetanernes og sherpaernes mandlige bjerggud. Sura Raghe betyder noget i retning af "henstillet offerild" - og faktisk kan man nogle aftener se lysglimt i de brune granitvægge som små bål, som solen går ned.
Pludselig vælder der røg frem fra offernichen i stupaen; et stenalter, der er bygget af morænesten midt i lejren mellem køkkenteltet og messeteltet og vore private telte. Vi er klar til ære både den mellemste søster og Sura Raghe og bede om held og lykke! Sonam og hans højre hånd, sherpaen Nima Rita, hælder petroleum ud over friske enebærgrene, dhoopi, hvis røg både tilkalder gudernes opmærksomhed og overbringer bønnerne. Vi samles også ved den velduftende røg, og vi sætter os foran stupaen med ryggen til Makalu, der stadig stråler i sin mægtighed - lidt fjern og uopnåelig. Men med denne ceremoni håber vi at kunne komme i audiens - og det uden at komme til skade. En altrusisk bevægethed skyller ind over os; en betagende og dramatisk natur sammen med at vi nu er de passive deltagere i en fremmed buddhistisk ceremoni, giver plads til tanker om vort forestående projekt.
Ud ad køkkenteltet kommer Shere Tamang, vores kok, med et fad med nepalesiske kiks, en hjemmebagt kage med chili som pynt og vores bidrag til gudeofferet: Karen Volf småkager og Oxfords Fruit & Energy-kiks. Men det er ikke endnu - først skal 'majstangen' rejses fra stupaen. Ved fælles hjælp får Sonam, Nima og Shere rejst den 8 meter høje stang, som er medbragt helt fra Yangle Kharka over 2 dagsmarcher væk. I Kathmandu havde vi købt det særegne tvetakkede nepalesiske flag samt bånd af bedeflag på flere hundrede meter - til bedeflagene havde det nepalesiske mandskab også givet et bidrag, så de også var dækkede af bønnerne på bedeflagene. Den buddhiske religion er på mange områder meget pragmatisk; I stedet for at messe bønner i en uendelighed, så påtrykker man bønnerne på flagstykker. Ideen er så, at når vinden blæser, så bæres bønnen videre til guderne. Med lidt besvær får Sonam bundet et par enebærgrene i toppen, derefter følger det nepalesiske flag, Dannebrog, et McKinley-banner med "Follow Your Instinct" og så i vifteform ud i alle verdenshjørner rækker af bedeflag i rødt, grønt, gult, blåt og hvidt. Et sandt farveorgie over vore telte i den brune moræneørken!
Shere Tamangs køkkendreng K. Gurung kommer denne gang ud ad køkkenteltet. På et stort stofbelagt sivfad bringer han kopper med sherpathe og en flaske rakshi, en lokal brændevin. Kopperne med the bliver delt ud, og Sonam begynder den egentlige puja. Med messende stemme reciterer han rækker af bønner, hvorigennem han forklarer guderne, hvorfor vi er her, hvad målet er, at vi ønsker beskyttelse, fri os fra uheld og ulykke etc. Mellem de forskellige bønner tager Sonam eller Nima noget mel, ris eller nogle stænk rakshi og kaster det i alle retninger. Og med enkelte mellemrum går fadet med ofringer rundt til alle tilstedeværende; vi skal dele offergaverne med guderne! Især den hjemmebagte (i 5.300 meters højde) kage var lækker at dele. Midt under ceremonien får vi besøg - det viser sig at være en lokal lama og hans sønner, som først har været besøg i australiernes lejr et par hundrede meter højere for at velsigne den, men nu også kom for at velsigne vores efter opfordring fra Sonam. Men først skal de jo bydes velkommen med kage, tyggegummi, the og kiks....
Nogen tid efter sætter lamaen sig hen foran stupaen og begynder at messe en lang række bønner samtidig med at hans bønnekæde kører frem og tilbage mellem fingrene på ham - og så hører det pludselig op, og han ser op. Han har nået en konklusion åbenbart. Sonam forklarer, at lamaen via bønnekæden kan se, at vi vil få succes med vort projekt - og alle sherpaerne smiler glade og lykkelige. Vi er måske lidt mere skeptiske, men dog rigtig glade for det positive budskab. Sammen drikker vi alle en slurk ad hånden af raksien, som nu bliver delt rundt. Pujaen er færdig, og lejren og alle dens deltagere er velsignede. Men for at fastholde velsignelsen skal der hver morgen brændes et par enebærgrene - men på den anden side må der overhovedet ikke brændes affald i den periode, hvor vi bebor lejren Det bringer nemlig dårlig karma - og det vil vi jo nødigt have!


Foregående     Næste