Start > Vandring > Sverige > Skåne > Skåneleden nord

Etape 5: Åsljunga - Hårsjö - Vittsjö
Skåneleden / Kust till Kustleden 10-12a

32km, 3 dage
Denne etape bevæger sig fra Åsljunga væk fra Hallandsåsen og ud over det nordøstskånske højland. Ruten forløber for det meste gennem store og dybe produktionsskove og er på lange strækninger uden nogen form for bebyggelse, alligevel er det nok ikke en af de mest spændende etaper på Skåneleden. Etapen slutter hvor vi når frem til Vittsjö, en lille provinsby langs landevejen mellem Hässleholm og Markaryd. Denne beskrivelse går i modsat retning af den beskrivelse der følger med kortbladene. Ruten følger for det meste fredsommelige skovveje eller skovstier, og er markeret på hele strækningen.

Ruten er enkelte steder temmelig utydelig, efter stormfaldet i 2005, men hele ruten er for det meste godt afmærket med orange bånd eller farve på træer og stolper.
Kort: Skåneleden/Kust till Kustleden del 2 og 1 (i samtryk med rutebeskrivelse).

Novemberstemning over Åsljungasjön.

Henrejse

Fra Helsingborg kører ekspresbus flere gange dagligt til Åsljunga, rejsetid 1 time.
Find køreplan her

Dagsetaper

Dag 1: Åsljunga - Lärkesholm, 4km
Dag 2: Lärkesholm - Hårsjö, 20km
Dag 3: Hårsjö - Vittsjö, 8km

Hjemrejse

Fra Vittsjö kører bus i timedrift til Hässleholm, hvorfra der er forbindelse med Øresundstog til Helsingborg eller København, samlet rejsetid godt to timer.
Find køreplan her

Turbeskrivelse

Dag 1    Åsljunga - Lärkesholm, 4km
   Denne korte etape tager sin begyndelse ved Europavej 4, hvor vi står af bussen ved N. Sonnarpsvägen centralt i Åsljunga, og straks vi står af ser vi de første markeringer på Skåneleden. Vi følger dem mod S ned til Åsljungasjön og følger de brede parkagtige stier rundt om søen. Fra sydsiden af søen stiger vi stejlt op til Ånalt, hvorfra den fine sti fører gennem skoven, afvekslende med små moseområder, frem til Lärkesholmssjön. En smal sti bugter sig langs nordbredden af søen, og vi følger denne frem til overnatningspladsen ved Lärkesholm, 4km. Der er vindskydd med bålplads og toilet ved pladsen, men drikkevand skal medbringes fra Åsljunga. Vand til madlavning kan dog tages fra søen hvis man koger det først.

Dag 2    Lärkesholm - Hårsjö, 20km
   Denne dagsetape er på visse steder vanskeligt fremkommelig efter stormen 13.-14. januar 2007, og denne dagsbeskrivelse er derfor kun retningsgivende og kan blive ændret med kort varsel. Aktuel information kan fås på Skåneledens hjemmeside.
   Fra den smukt beliggende overnatningsplads vandrer vi langsomt væk fra søen, krydser en landevej og kommer så ind i de dybe skove. Det næste lange stykke vandrer vi for det meste ad gode skovveje og kommer kun lejlighedsvis ud på mindre stier. Vi passerer Hyltan, 5km, og kommer frem til Slättsjö hvor der er en fin udsigt over Värsjön. De gode skovveje fører videre frem til Tuvatorp, 11km, hvorfra en sti, senere en skovvej fører videre mod Änglarp. Forinden passerer vi en lille rasteplads ved Augustas Brunn, hvor det vil være nærliggende at tage frokostpausen, 13km.
   Vi fortsætter nu ad skovvejen til Änglarp, og herefter slår Skåneleden et stort herresving ud i moseområdet nord for Fäjemyr, og efter de mange km på skovvejene er det en behagelig afveksling at vandre ad de små stier gennem skov og mose. Vi kommer ud til landevejen igen ved Brunnshult, 17km, følger den et kort øjeblik til venstre og drejer så til højre ad en grusvej frem til den nedlagte mølle Kristens Kvarn. Herfra vandrer vi ad små og noget fugtige stier langs med åen ned til Hårsjön, hvor overnatningspladsen er beliggende, 20km. På pladsen er der vindskydd og bålplads, mens vand og toilet findes ved en gård lidt længere fremme. Denne overnatningsplads er endvidere tilfælles med min rute på langs af Sverige, etape 5, som kommer fra Markaryd i nord og fortsætter ad Skåneledens Nord till Sydleden mod Hässleholm.

Dag 3    Hårsjö - Vittsjö, 8km
   Når vi forlader Hårsjö forlader vi også Skåneledskortets del 2 og bevæger os ind på del 1. Vi vandrer en bid vej tæt på landevejen mod Vittsjö og søger så ind i skoven igen. Nu følger en fin vandring ad gamle grusveje og skovstier frem til Pjäcket, 4km. Herfra fører en grusvej videre i retning af Vittsjö, men efter et par km veksler stien over på en lysløjpe, som man følger ind mod byen. Er man ude og vandre om vinteren bør man dog blive på grusvejen for ikke at ødelægge skisporet ved at vandre på det. Følger man lysløjpen kommer man efter et kvarters tid frem til et boligkompleks som man når op over en kort skrænt. Herfra drejer man til venstre, passerer under jernbanen, og kommer straks efter frem til Vittsjö busstation, beliggende ved den gamle jernbanestation, 8km.