Start  >  Bjergbestigning  >  Guide  >  Index  > Brunnethorn

Uploaded 19-05-06
Roccia Nera

Brunnethorn    2952m

Brunnethorn og Borterhorn set fra Rothorn (Bella Tola)

Brunnethorn og Borterhorn set fra Rothorn (Bella Tola) (W).

Brunnethorn er det markante bjerg for enden af Bella Tolas NE-grat, der sammen med udløberen Emshorn overvåger Oberems. Til trods for dette, og trods det at flere lette ruter fører til toppen, bliver bjerget sjældent besøgt. Fra toppen er der en fin udsigt over nedre Turtmanntal.

Førstebesteget: ukendt
Kort: Blad 1287 Sierre
Fører: SAC Walliser Alpen bind 3, R.842ff

A) NE-graten fra Oberems via Emshorn. 5 timer, L+, 1620hm.
  Nok den mest spændende rute på bjerget, hvorved man undervejs overskrider Emshorn, der dog ikke er markant nok til at kunne betragtes som et selvstændigt bjerg.
  Fra Oberems, 1332m, følger man kort landevejen mod syd, og drejer så til højre ad en smal vej, der i lange serpentiner stiger op gennem skoven forbi Griebjini Unnerstafil og Flesch til Griebjini Oberstafil, 2210m, 3 timer. Undervejs op er der flere muligheder for at skære hjørner ved brug af mindre stier, og man kan herved vinde ca. en halv time. Fra Griebjini Oberstafil fører en sti mod W i retning af Emshorn og når dennes top ad S-flanken, 2633m, 1 time. Herfra følger man nu den brede grat videre til Brunnethorn. Graten er til at begynde med flad og græsklædt frem til P.2793, her bliver det til en let klippegrat, som man følger over en fortop til højeste punkt af Brunnethorn, 1 time. Ialt 5 timer fra Oberems, 3½ time i nedstigning.

B) SW-graten fra Ober Meretschialp, 2½ time excl. tilgang, L+, 666hm.
  Fra Chandolin i Val d'Anniviers fører en markeret vandresti forbi Remointse op over Pas de l'Illsee eller Illpass og Parilet, hvorefter den fører ned over Meretschialp og Asp, hvor den ender ved en landevej der fører ned til Susten. Cirka midtvejs ligger det forladte udsted Ober Meretschialp, hvilket nås på ca. 3 timer fra Chandolin, 2 timer fra Remointse og 4½ time fra Rhônedalen.
  Fra Ober Meretschialp, 2286m, stiger man op langs med vestsiden af de store søer Unterer og Oberer Meretschisee, begge opdæmmede, hvorefter man finder en lille sti, der fører op langs Meretschiritzen (tidligere Schwarzhorngletscher) og op til Gletscherhügel, 2620m, 1 time. Herfra stiger man direkte op gennem den lille sidedal der dannes af W-graterne af Borterhorn og Brunnethorn, og man når således Brunnetlicku, 2821m, 1 time. Nu stiger man op mod NW og når snart SW-graten som man følger over gras og klipper til højeste punkt, ½ time. Ialt 2½ time fra Ober Meretschialp, 1½ time i nedstigning.

Brunnethorn og Borterhorn set fra Rothorn (Bella Tola)