Start  >  Bjergbestigning  >  Guide  >  Index  > Aiguille de Toule

Roccia Nera

Aiguille de Toule    3534m

Aiguille de Toule set fra omegnen af Col des Flambeaux

Aiguille de Toule set fra omegnen af Col des Flambeaux.

Aiguille de Toule er et af de mange mindre bjerge der ligger på grænsegraten mellem Tour Ronde og Grandes Jorasses og et forholdsvis overset bjerg. Hvilket er lidt synd da der findes flere fine ruter på dette lille bjerg, der i øvrigt nemt kan nås fra Rifugio Torino.

Førstebesteget: ukendt
Kort: Blad 3531 ET St.Gervais
Fører: Guide Vallot

A) E-graten fra Rifugio Torino. 1½ time, WS, 169hm.
  Dette er den korteste rute til toppen af Aiguille de Toule, en rute som dog måske er mest anvendelig i nedstigning.
  Fra Rifugio Torino, 3375m, stiger man på få minutter ned mod Col du Géant, 3365m og følger herfra et normalt tydeligt spor mod NW over gletscheren til Col des Flambeaux, 3407m, 20 min. Fra passet fortsætter man rundt om Grand Flambeau og når snart efter frem til Col orientale de Toule, 3411m, 15 min. Herfra stiger man op over E-graten, idet man holder sig let på gratens venstre side (N), og når således op til topgraten få meter fra højeste punkt, ½ time. Ialt 1½ time i opstigning, 1 time i nedstigning.

B) W-væggen fra Rifugio Torino. 1½ time, WS+, 45°, 169hm.
  En noget mere spændende mulighed på Aiguille de Toule er denne rute, der byder på en lille lækker væg af halvstejl sne.
  Fra Rifugio Torino, 3375m, stiger man på få minutter ned mod Col du Géant, 3365m og følger herfra et normalt tydeligt spor mod NW over gletscheren til Col des Flambeaux, 3407m, 20 min. Fra passet fortsætter man ad sporet ned på den anden side, passerer nedenfor Grand Flambeau og Aiguille de Toule og drejer så op bag sidstnævnte og op til foden af Aiguille de Toules væstvæg, ½ time. Man bestiger væggen midtfor. Væggen bliver stejlere mod toppen og man laver udstigning på den korte nordgrat som man følger til toppen, ½ time. Ialt 1½ time fra Rifugio Torino og det samme i modsat retning.
Variant: Er man til større udfordringer kan man i stedet vælge N-væggen, der med 200m er ca. dobbelt så høj som W-væggen og noget stejlere.

C) W-væggen fra Aiguille du Midi. 3 timer, WS+, 45°, 334hm.
  W-væggen (og N-væggen) kan selvfølgelig også nås fra Aiguille du Midi ad denne rute:
  Fra topstationen på Téléphérique de l'Aiguille du Midi, 3795m, går man ad tunnellerne gennem bjerget og ud på den eksponerede snegrat der fører ned på gletscheren og til Col du Midi, 3532m. Man lader sporet mod Refuge des Cosmiques ligge til højre, ligeså med sporet mod Montblanc du Tacul og stiger i stedet ned mod E gennem Vallée Blanche, idet man passerer mellem Pointe Lachenal og Gros Rognon. Man fortsætter nedstigningen til ca. 3200m, nu i SE-lig retning. Her for foden af Pyramide du Tacul fortsætter et spor til venstre videre ned over Glacier du Géant, men vi fortsætter mod SE i retning mod Aiguille de Toule. Som vi nærmer os Aiguille de Toule drejer sporet fra mod Col des Flambeaux, men vi holder retningen mod SE og stiger op for foden af Aiguille de Toules W-væg, hvor vi møder rute B), 2½ time. Herfra ad denne til toppen, ½ time. Ialt 3 timer fra Aiguille du Midi, 3½ time i modsat retning.

Aiguille de Toule set fra omegnen af Col des Flambeaux.