Navigation:    
Start  >  Blog 
> 6. september 2010
 
Foregående    Index    Dette tema 

  250m hængebro bygget på Europaweg Mandag, 06.09.10

Da man for en halv snes år siden i Wallis fuldendte Tour Monte Rosa ved etableringen af det afgørende afsnit, Europaweg fra Grächen til Täschalp, var det største problem ikke de to store pasoverskridninger over grænsen fra Schweiz til Italien og tilbage igen, næ det var den brede flanke ovenfor Atermenzen mellem Randa og Täsch, der var problemet. For flanken bestod af løs og ustabil klippe, som udløste større stenslag ned over flanken når man mindst ventede det. Lige siden åbningen af vandreruten var der konstante og stigende problemer med stenslag, sandsynligvis på grund af den vigende permafrost grundet den globale opvarmning, og for fem år siden tog man det drastiske skridt at lukke dette afsnit af, så man skulle stige 800 højdemeter ned i dalen og 800 meter op igen på den anden side. Denne løsning kunne dog ikke være holdbar i længden, og siden juli har man atter kunne benytte højdestien gennem dette flotte og barske område, idet de berørte kommuner formedelst 350.000 CHF (knap to mio. danske kroner) har bygget en 250m lang hængebro tværs over det mest farlige område. Dette betyder at Europaweg kan genindtage sin plads som kernestykket i den lange vandretur rundt om Monte Rosa. I teorien er det derfor nu atter muligt at gå hele etapen i ét stræk fra Grächen til Zermatt, men langt de fleste vælger at bide den over og tage en overnatning undervejs i Europahütte, som blev bygget i 1999 cirka midtvejs mellem de to knudepunkter på stien. Officielt vil Europaweg være åben hver sommer fra midten af juni til ind i september eller oktober, men jeg tror nu ikke at man ruller hængebroen sammen ved lukketid, eller der vil være rydning af utidigt snefald på stien.


Den 250m lange hængebro over stenskreds-
slugten ovenfor Atermenzen.
http://www.europaweg.ch

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.