Navigation:    
Start  >  Blog 
> 28. juni 2011
 
Foregående    Index    Dette tema 

  DSB bygger jernbane ved Dybbølsbro på tredje år! Tirsdag, 28.06.11

Tirsdag 28.06.11: DSB bygger jernbane ved Dybbølsbro på tredje år!
For to år siden begyndte man at bygge på en yderligere sporforbindelse på S-togs nettet på strækningen mellem Københavns Hovedbanegård og til den anden side af Dybbølsbro, en strækning på knap en kilometers penge. Hvilket måske var på høje tid, for allerede i 70'erne, da DSB indviede S-banen fra København til Vallensbæk, så jeg potentialet ved at etablere en separat skinnestreng fra Hovedbanen mod syd. Men muligheden var ikke højt prioriteret, så først i sommeren 2009 begyndte man for alvor at etablere det ekstra spor fra Hovedbanen til udfletningen vest for Dybbølsbro. Opgaven var dog ikke sådan ligetil, da S-togs skinnenettet omkring Hovedbanegården nok er det mest trafikerede i Danmark, så hele sommeren var der faste aflysninger af tog i weekenden, ligesom samtlige tog hver aften på nær én linie ligeledes var aflyst. De faste aflysninger blev dog aldrig meldt afsluttet, men i løbet af det næste års tid kom de faste togforbindelser gradvist tilbage. Det betød dog ikke at arbejdet med den knap en km lange skinneforbindelse var afsluttet, for også denne sommer arbejdes der på strækningen. Knap halvdelen af S-togsforbindelserne er aflyst på ubestemt tid, og hvordan det ser ud i weekenden skal man ty til internettet for at finde ud af. Det virker mest af alt som et fast tilbagevendende sommer-beskæftigelsesprojekt, for så lang tid burde det da ikke kunne tage at bygge en km jernbane! Vi taler trods alt om det jernbanenet, der binder Danmarks største by sammen!
Helt anderledes ser tingene ud på den anden side af kloden, for i disse dage åbnede den første højhastighedsjernbaneforbindelse i Kina. En helt ny jernbane mellem Kinas to vigtigste byen Shanghai og Beijing. Og det har kun taget knap tre år at bygge de 1300 km ny jernbane. Dette har kun kunnet lade sig gøre fordi der altid er arbejdskraft nok i et så enormt land som Kina. Hele 135.000 mennesker har været beskæftiget med at anlægge den nye jernbane, med det resultat at man i gennemsnit har kunnet anlægge omkring 1200 meter ny jernbane hver eneste dag! Hvilket sætter DSB's årelange arbejde med sin ene km jernbane ved Dybbølsbro i et grelt lys. Til gengæld har de kinesiske jernbanebyggere ikke haft miljøhensyn at tænke på. For at etablere den lange jernbane har kineserne bygget 22 tunneller og 243 broer, hvoraf den længste, Danyang–Kunshan Grand Bridge, er hele 164 km lang. Kineserne har, qua deres ressourcer og styreform, meget bedre muligheder for at bygge jernbane, end vi har her i Danmark, men det ville nu være rart om man kunne have bygget den km jernbane ved Dybbølsbro på bare ét år. Også schweizerne kunne finde ud af det, for da jernbaneforbindelsen gennem Mattertal i 1991 blev definitivt afskåret som følge af bjergskreddet ved Randa tog det kun tolv uger før en flunkende ny jernbane var bygget højere oppe ad dalsiden!

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.