Navigation:    
Start  >  Blog 
> 6. marts 2012
 
Foregående    Index    Dette tema 

  Reklamer invaderer Facebook Tirsdag, 06.03.12

Fra tid til anden kigger jeg indenfor forskellige nyhedssites, og her forleden blev jeg via min LinkedIn-profil inspireret til at besøge Business Insider. Årsagen var måske nok noget mindre business-like, da jeg faldt over en reklame, der afbildede en mørklødet skønhed overskrævs på en hvid hest, og med overskriften "SMELL LIKE A MAN, MAN.". Subtitled med navnet Old Spice. Som vist nok er en eller anden form for parfume. Men jeg kan ikke lige se koblingen mellem en dejlig mand og hans rene naturlige duft og en parfumefabrikant. Tilmed når der reklamen siges at man skal dufte som en mand. Af mand! Og så ser jeg ikke nogen grund til at man i stedet skal dufte af et eller andet rodsammen, som en eller anden parfumefabrikant gerne vil have at vi alle skal stinke af!
Nå, men nu var jeg jo blevet hidlokket af denne reklame, og da først jeg var kommet ind på Business Insider måtte jeg vel hellere kigge lidt på det mere faglige indhold, der viste sig i at gå på, at Procter & Gamble, verdens største firma inden for diverse duftfortrængende midler, og med 74 års erfaring i at hjælpe fyre med at forbedre deres mandeduft med deodoranter, sæber, antiperspiranter og parfumer. Men så er det bare jeg spørger, at selv om vand og sæbe jo er ganske udmærket, så hjælper hverken deodorant, antiperspirant eller parfume til at man kommer til at dufte mere af mand, tværtimod. Det er måske nok ikke alle, der deler min opfattelse, men den korrekte duft af mand må jo være den mest naturlige duft af frisk sved fra uparfumerede armhuler!
Men nu hvor disse fejlagtige udsagn er blevet luget væk er vi nået frem til det egentlige budskab, nemlig at P&G, som også er kendt for sit exorbitante reklamebudget, i løbet af blot to år brugte 24% mere på reklame, mens selve salget i samme periode steg med blot 6%. Men nu er P&G også hoppet med på Facebook-vognen, og er i stigende omfang begyndt at benytte sig af Facebook som reklamesøjle. Hvordan det sker kan jeg dog ikke udtale mig om, da jeg jo ikke er Facebook-bruger, men udmeldingen fra P&G giver en del af forklaringen på, hvordan man kan tjene penge på Facebook. For P&G's reklamekampagne om Tide Pods, som vistnok bare er et vaskemiddel, var en udskrift på ikke mindre end 150 millioner. Dollars!

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.