Navigation:    
Start  >  Blog 
> 1. april 2017
 
Foregående    Index    Dette tema 

  Pirattaxaer blev til Uber Lørdag, 01.04.17

Jeg undrer mig til stadighed over, hvorfor alle festmæssige aktiviteter i København skal finde sted midt om natten, i modsætning til i Manchester, som jeg netop havde besøgt for ti år siden, og hvor man godt kan forbinde hygge om aftenen med nattesøvn. Det kan man tilsyneladende ikke i København, med heraf følgende problemer med at komme hjem om natten. Hvilket jeg for ti år siden spandt en klumme om, og blandt andet skrev følgende i min weblog: "Med den tiltagende senliggørelse af nattelivet er der også et stigende behov for transport hjem til forstæderne på tidspunkter hvor togene er gået i seng og der kun er natbusser og taxaer tilbage at vælge imellem. Ofte kan det være ganske vanskeligt at få fat en taxa i de sene nattetimer, og det er der adskillige der forsøger at slå mønt af, og benytter derfor deres privatbiler til at køre pirattaxa i i nattetimerne."
Svaret på disse pirattaxier var dengang at sætte taksterne for de legale taxaer op, men derudover har det i de seneste år været forbundet med større vanskeligheder med at komme hjem hvis man skal rejse om natten. Forrige december skulle jeg hjem fra en julefrokost i byen, og da Rådhuspladsen med tilhørende busstoppesteder stadig er afspærret på grund af metrobyggeri gik jeg i stedet til Christiansborg, da der i gamle dage var natbusser hjem derfra. Og der var da stadig et stoppested, men bussen kørte blot forbi uden at standse. Så hvis ikke det havde været en 'julefrokostaften' med dertil hørende S-tog i nattetimerne havde jeg nok måttet gå hjem. Så der vil være endnu større behov for taxaer i dag end for ti år siden, og derfor var der mange der var glade da 'Uber' kom frem for et par år siden. Her kunne private tilbyde sig med private køreture, selv om de fleste ikke kalder det pirattaxa, selv om det ret beset er det det er. Jeg har dog aldrig kunnet bruge Uber til noget, da Uber kun kan tilkaldes med en smartphone, og sådan en dims har jeg jo slet ikke råd til. Så Uber er egentlig kun for de rige... Men langt de fleste Uber-chauffører ønskede ikke at fortælle skattevæsenet om deres indtægter, så jeg kunne ikke begræde, at Uber måtte lukke i sidste uge da en revision af taxareglerne fandt sted.
Dagblog 3. april 2007: 155 pirattaxaer i København

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.