Start  >  Blog
> 25. september 2020

Foregående    Index    Dette tema

Via Rømø og Sylt til Sønderborg Fredag, 25.09.20

På vores tredje dag havde vi planlagt at køre til Sønderborg, således at vi på fjerdedagen kunne fortsætte med endnu en færge til Søby på Ærø, således at vi kunne studere den gamle og flotte by Ærøskøbing lidt nærmere inden vi derfra kunne sejle til Svendborg og køre hjem over broen derfra. Men min mave, som ikke havde været helt på toppen, var ikke glad for alt for mange aktiviteter i dag, da jeg havde være på toilettet og kaste op et par gange i løbet af morgenen, og derfor var det meget begrænset hvor meget gavn jeg kunne få at morgenmaden. Faktisk mente Erik at det var så slemt at han overvejede at få fat i en lægevagt til mig mens vi kørte østpå tværs over foden af Jylland. Men hvis blot Erik kørte roligt og jeg ind imellem kunne komme ud og ligge og strække mig ud burde jeg vel nok kunne klare mig til Sønderborg. Vi var kørt fra Ribe i tørvejr, men et solidt regnvejr ventede os på dæmningen til Rømø, så på grund af vejret var der ikke så meget spændende at se her, da det mest var store sommerhusbyer der lå her. Så havde Fanø faktisk været mere spændende. Vi brugte derfor ikke så meget tid på Rømø men kørte mest mod syd til Havneby efter et hurtigt svip ved Juvre på nordlige Rømø, således at Erik kunne komme ud og bade dækkene i Vadehavet. Og fra Havneby kom vi med endnu en færge til List på Sylt og sejlede derved heldigvis ud af regnvejret. Sylt havde nogenlunde samme vegetation som Fanø, men dog med væsentligt færre træer. Og mange flere biler! Det lader til at færgeturen til Fanø gør sit til at holde trafikken nede; Sylt havde nærmest trafikpropper. For os var Sylt hurtigt overstået da vi nærmest kørte direkte til Westerland, hvorfra vi kunne tage biltoget til Niebüll så vi kunne vende tilbage til Danmark hurtigst muligt. Nej, Sylt var ikke anbefalelsesværdig! Fra Niebüll satte vi straks kursen mod Tønder så vi derfra kunne komme videre mod Sønderborg. Gendarmstien så vi ikke noget til, men i stedet kunne vi så se Dybbøl Mølle, som to gange var skudt i grus, men hver gang bygget op igen. Denne gang tog vi så en værelse på et vandrehjem, så vi derved havde prøvet næsten alle overnatningsformer på denne tur - lige på nær et hotelværelse.

Dybbøl Mølle forsvarer adgangen til Sønderborg.

Eksterne links på denne side overvåges ikke og garanteres derfor kun på uploadtidspunktet.
Informationer om ændringer samt kommentarer i øvrigt modtages gerne på blog@viaalpina.dk.