Start  >  Bjergbestigning  >  Topliste  > Bestigning af
 Uploaded 23-10-04
Täschhorn

BOTTØLEN    905m
Top nr. Nr. bestigning af denne top Bestigning nr.
   Facts om Bottølen:
Område:Femundsmarka, Norge
Dato:7. februar 2003
Rute:SE-flanken fra Femund Park (680m). Nedstigning samme vej.
Tid:3½h op, 3h ned
Vejr:Diset vejr med enkelte skyer og hæderlig sigt, fint skiføre.
Makker:Joachim Schneider, Brigitte Herunder:
På vej op over fjeldet mod Bottølen,    den 07.02.03
Andet:Skibindingerne bristede under nedkørslen fra toppen.
Guide:---

På vej op over fjeldet mod Bottølen

Det var rigtig længe siden jeg havde været på fjeldet, endnu længere siden jeg havde været på vinterfjeld, og meget længe siden jeg havde været på tur med Joachim. Men i det forgangne efterår havde han været på et af sine sjældne besøg i København, og her havde jeg fået en invitation til at komme op og besøge ham i hans hytte ved Femund. Det lod jeg mig ikke sige to gange, og en tidlig februarmorgen tog jeg flyveren til Oslo og med bus herfra til Drevsjø, hvorfra der var en times skiløb op til hytten. Det var længe siden jeg havde stået på ski, og jeg havde ikke helt styr på balancen, men alligevel kom jeg da frem til hytten uden at falde. Den følgende dag skulle vi så lave vores første top for at finde ud af hvilket niveau vi kunne lave ture på. Joachim havde udvalgt Bottølen, en mindre top ovenfor Femund, og det var en rigtig dejlig tur dertil, hvor vi i en time trak vore egne spor over den silkebløde sne på Femund mens Bottølen langsomt voksede sig større. Vi gik i land på vestbredden, og Joachim trak et fint spor op gennem terrænet hvor man knap mærkede de 300 højdemeters opstigning. Godt halvvejs oppe kom vi over trægrænsen, og det sidste stykke til toppen, med fri udsigt over det åbne fjeld var et uforglemmeligt gensyn med det skandinaviske fjeld som jeg ikke havde set i tolv et halvt år. Og mens vi i skumringen skiede tilbage over Femund tænkte jeg at jeg seriøst burde overveje at finde lidt tilbage til rødderne igen.

Ruten op over SW-flanken til toppen af Bottølen set fra SW Kortudsnit ej tilgængeligt.
Ruten op over SW-flanken til toppen af Bottølen set fra SW. Kortudsnit ej tilgængeligt.