Start  >  Bjergbestigning  >  Topliste  > Bestigning af

Facts om Venet:
Område:Ötztaler Alpen, Tirol, Österreich
Dato:30. september 1984
Rute:NE-graten fra lejrplads ved Roppen (840m) via Plattenrain. Nedstigning ad SW-graten direkte til Piller, derfra over Arzl til Roppen.
Tid:8½h op incl 1½ time til overskridningen, 6h ned (29+32km)
Vejr:Tiltagende dis og skydække; rimelig sigt. En del sne på nordvendte skråninger over 2200m.
Makker:solo Herunder:
Venet set fra Wannejöchl.
Andet:Markeret sti fra Plattenrain til Venet Alm.
Min hidtil mest udstrakte bestigning.
Guide:-

Imsterbergjoch 2207, Kreuzjoch 2464, Wannejöchl 2497, Glanderspitz 2512. Mod den sidste top i denne omgang, eller rettere de sidste toppe, startede jeg en tidlig morgen ud mod Venet, det store bjergmassiv der skiller Pillertal fra Oberinntal, men da Venet ligger på den anden side af Pitztal var der 10-15km der skulle traves før jeg kunne stige op på bjerget. Der skulle egentlig være markeret sti deroppe, men som regel var der hverken sti eller markering, så jeg var glad for kortet. Min plan var at overskride hele hovedkammen fra den bliver markant ved Hochastneralm og frem til Glanderspitz som er massivets højeste punkt, idet jeg overskred fem mere eller mindre markante toppe. Det var en meget lang, men interessant og afvekslende tur. Bevoksningen på kammen havde alle efterårets farver, og til begge sider var der udsigt til snelagte bjerge, men da den samlede rute jeg skulle gå var 61km havde jeg ikke mange pauser undervejs. Kammens vestlige afslutning tog jeg ikke med, dels af tidshensyn, dels fordi der er svævebane i det område. I stedet gik jeg på kompaskurs til Piller som jeg nåede da det blev mørkt, og manglede nu kun de sidste 25km tilbage til Roppen.

Den sidste stump af ruten fra Wannejöchl til toppen af Glanderspitz, højeste punkt på Venet-massivet. Kortudsnit (8 x 5,4 km) over ruten fra Arzl over Imsterbergjoch, Kreuzjoch og Wannejöchl til Glanderspitz. Nedstigning over Piller tilbage mod Arzl. Kort: Google