Start  >  Bjergbestigning  >  Guide  >  Index  > Pierre Avoi

Roccia Nera

Pierre Avoi    2473m

Pierre Avoi set fra Grand Lui

Pierre Avoi set fra Grand Lui (SW).

Pierre Avoi er et berømt udsigtspunkt der dominerer hele den nedre del af Rhônedalen mellem Sion og Martigny. Pierre Avoi består af en række kalktårne, og allerede i det 19. århundrede blev der monteret en metalstige til toppen af det højeste tårn. I dag er der endvidere indrettet en klettergarten på tårnene.

Førstebesteget: ukendt
Kort: Blad 1325 Sembrancher
Fører: SAC Walliser Alpen bind 2

A) E-graten fra Savoleyres. 1 time, L, 158hm.
  Dette er den hurtigste vej til Pierre Avoi med udgangspunkt i Verbier. Derved også den hurtigste tilgang til klatreruterne.
  Fra Savoleyres, 2354m (svævebane fra Verbier), følger man grusvejen mod vest til umiddelbart under skiliften, herefter krydser man graten og stiger ned til Col de la Marlene (2315m), 20 min. Man stiger nu ad en god sti stejlt op over graten mod W, traverserer under højeste punkt af dette gratparti og når frem til en lille sadel umiddelbart under Pierre Avoi og E for denne. Stien fører nu op over S-flanken og til foden af den sikrede sti, der med gelænderkabler og den berømte metalstige fører til højeste punkt, 40 min. Ialt 1 time i opstigning og nogenlunde det samme i nedstigning.

B) E-graten fra Verbier via Col de la Marlene. 3 timer, L, 930hm.
  Ønsker man ikke at gøre brug af svævebanen kan man selvfølgelig også gå hele vejen til fods fra Verbier.
  Fra Verbier, 1543m, er der flere muligheder. Bedst følger man veje og stier over Les Esserts i retning af Croix de Coeur. Ved sidste serpentinsving under passet (2046m) følger man en sti der fører under svævebanen, nedenfor Grands Plans og op i Col de la Marlene (2315m), 2 timer. Herfra ad rute A) til toppen, 40 min. I alt 3 timer i opstigning, 2 timer i nedstigning.

C) SW-graten fra Col des Planches via Col du Lein. 4 timer, L, 1162hm.
  Fra Martigny er Pierre Avoi et meget mere tiltrækkende syn end fra Verbier, og derfor er det også relevant at bestige bjerget herfra. Denne rute er er en noget længere vej, men samtidig den flotteste idet man langsomt nærmer sig bjerget. Med bil kan ruten forkortes ved at køre op i Col du Lein ad en lang og snoet bjergvej.
  Fra Col des Planches, 1411m (bus fra Martigny), følger man en grusvej, der i NE-lig retning fører gennem to store serpentiner op til Col du Tronc (1606m), ½ time. Grusvejen fortsætter videre mod NE, højre eller venstre om Le Tronc og frem til Col du Lein (1656m), ½ time. Man fortsætter ad grusvejen venstre om den store gård og drejer så til højre op forbi en vandbeholder. Kort efter forsvinder vejen ind i skoven og stiger her op langs Pierre Avois lange W-grat. Grusvejen smalner efterhånden ind og fører frem til et reguleret vandløb nedenfor Grand Lui. Et par hundrede meter før dette forlader man grusvejen og stiger til højre op over en lille sti. Denne sti krydser op forbi Grand Lui og når op til foden af Pierre Avois SW-grat (ca. 2330m), 2½ time. Her møder man flere stier der kommer op fra Verbier, og man følger disse op over S-flanken og til foden af den sikrede sti, der med gelænderkabler og den berømte metalstige fører til højeste punkt, ½ time. Ialt 4 timer i opstigning, 3 timer i nedstigning.

D) Klatring på Pierre Avoi - Grande Face. 4c-6c, 120-200m.
  Den stejle og markante klippevæg ud mod Rhônedalen er en naturlig magnet for klippeklatrere, og der er på Pierre Avoi indrettet en lang række klatreruter. Klatringen på Pierre Avoi er inddelt i to sektioner, dels klatring på den store væg Grande Face der fører til højeste punkt, og dels på de nærliggende Clochetons. Væggen på Grande Face er op til 150 meter høj og har p.t. 11 delvist boltede ruter. Klippen består af kalk og tilgang til ruterne finder sted ved nedstigning gennem den lille couloir mellem Grande Face og Clochetons.
  Fra den ikke særligt udprægede sadel mellem Grande Face og Clochetons stiger man ned gennem en couloir og videre ned langs foden af væggen til indstigningen til ruterne. For topo og rutebeskrivelse henvises til klatreføreren "Escalade dans l'Entremont" af Oliver Roduit.

E) Klatring på Clochetons de la Pierre Avoi. 4a-7b, 10-40m.
  Umiddelbart S for Grande Face ligger en række mindre kalktårne som er blevet indrettet som en klettergarten med 35 ruter af næsten alle sværhedsgrader. Denne klettergarten er et ganske fornøjeligt sted, med mange muligheder og med en flot udsigt over Rhônedalen eller Verbier fra alle ruter.
  Alle ruter er lettilgængelige og nedstigning finder sted til fods eller ved abseil. For topo og rutebeskrivelse henvises til klatreføreren "Escalade dans l'Entremont" af Oliver Roduit.