Start  >  Bjergbestigning  >  Guide  >  Index  > Stellihorn

Roccia Nera

Stellihorn    3436m

Stellihorn set fra Mittelallalin

Stellihorn set fra Mittelallalin (NW) med Ofentalpass til højre og Mattmark i bunden af billedet.

Stellihorn er den markante og spidse pyramide man konstant har for øje når man kører op gennem Saastal. Bjerget blev tidligere ofte besteget og byder på en spændende udsigt over Saastal og Italien, men bestigningsruterne er desværre ikke særlig udfordrende og i dag for lange for moderne bjergbestigere.

Førstebesteget: ukendt
Kort: Blad 1329 Saas
Fører: SAC Walliser Alpen bind 5

A) NW-graten fra Mattmark via Stellipass. 5 timer, L, 1233hm.
  Dette er den æstetisk flotteste rute på Stellihorn, der følger den markante sneflanke man ser fra Saastal.
  Fra Mattmark, 2203m, krydser man dæmningen til søens østside, hvor man følger den tydelige vandresti mod syd. Efter halvanden km deler stien sig i to grene mod henholdsvis søens sydende og Ofental. Man vælger den sidstnævnte, og krydser kort efter en for det meste udtørret bæk. Nu forlader man stien og stiger ad utydelige stispor op langs sydsiden af dette bækløb. Efter et par hundrede meters opstigning flader terrænet ud og man når op på en stor terrasse (2719m). Nu gennem den stenede og trøstesløse højdal Wysstal direkte op til Stellipass (3039m), 3½ time. Nu følger man den brede iskam til højeste punkt, 1½ time. Ialt 5 timer i opstigning.
Variant: Hvis bergschrunden er vanskelig at krydse kan man i stedet følge NW-graten direkte over den lille fortop Stelli (WS).

B) NE-graten fra Saas Almagell via Antronapass og Jazzihorn. 5½ time, WS, 1763hm.
  En alternativ rute, der i tilgift giver en overskridning af Jazzihorn. Den lange tilgang gennem Furggtälli er dog temmelig kedsommelig, og denne rute laves således bedst i nedstigning.
  Fra Saas Almagell, 1673m, følger man vandrestien op til Furggstalden (1893m), ½ time - hertil også med svævebane direkte fra Almagell. Herfra videre ad en tydelig sti mod sydøst op over et græshæng, til man krydser den fjerneste skilift ved Chapf. Nu videre ad en hyggelig, og stedvist brolagt vej til Furggu (2075m), ½ time. Umiddelbart efter Furggu krydser man Furggbach på en lidt vakkelvorn bro og stiger nu op gennem Furggtälli langs bækkens venstre (SW) bred. Dalen bliver efterhånden mere øde og stenet, og der er ikke meget grønt at se. På et tidspunkt fører en bro tilbage til bækkens højre bred, og man fortsætter opstigningen ad en gradvist mere utydelig sti. Der er dog ingen problemer med at finde vej, da der er masser af røser langs ruten. Til sidst går man venstre om den lille Furggengletscher og når uden nævneværdig stigning Antronapass (2838m), 3 timer. Nu følger man grænsegraten mod sydvest, overskrider et par runde klippeknolde og fortsætter herefter ad den brede grat til toppen af Jazzihorn (3227m), 1 time. Nu sætter man kursen mod nordvest, stiger ned i passet mellem Jazzihorn og Stellihorn (3193m) og følger så den brede og lette grat til toppen af Stellihorn, idet man i det stejle parti under toppen holder sig let til venstre for gratkanten, ½ time. Ialt 5½ time i opstigning, 4 timer i nedstigning.