Start  >  Bjergbestigning  >  Guide  >  Index  > Punta Giordani

Roccia Nera

Punta Giordani    4046m

Punta Giordani set fra toppen af Piramide Vincent

Punta Giordani set fra toppen af Piramide Vincent (W).

Punta Giordani er den mindst bemærkelsesværdige af Monte Rosas ni firetusindere, og egentlig blot et kulminationspunkt på Vincent Piramides SE-grat. Mange betragter ikke Punta Giordani som en selvstændig top, men er alligevel et markant punkt set fra syd eller vest.

Førstebesteget: sandsynligvis 1801 (SE-graten)
Kort: Blad 294 Gressoney
Fører: SAC Walliser Alpen bind 4

A) SW-flanken fra Rifugio Gnifetti. 2 timer, L, 435hm.
  Den mest benyttede rute fra Rifugio Gnifetti, som også er en velegnet indledning til en overskridning af en række af Monte Rosas mange toppe.
  Fra Rifugio Gnifetti, 3611m, krydser man mod øst Ghiacciaio di Garstelet frem til Piramide Vincents brede SW-grat, der ikke er særlig udpræget på Gnifettisiden. Man følger graten et kort øjeblik, og følger så et klippebånd, der i svag nedstigning fører ned på Ghiacciaio d'Indren. Nu stiger man i nordøstlig retning op over gletscheren i retning af den lille sadel i kammen mellem Punta Giordani og Piramide Vincent. Fra sadlen fører en kort klippegrat til toppen af Punta Giordani. Ialt 2 timer i opstigning, 1 time i nedstigning.

B) SW-flanken fra Punta Indren. 2 timer, L, 786hm.
  Det er selvfølgelig også muligt at bestige Punta Giordani direkte fra svævebanestationen på Punta Indren, det har blot den ulempe at man først starter forholdsvis sent på morgenen.
  Fra svævebanestationen på Punta Indren, 3260, stiger man op over Ghiacciaio d'Indren i nordvestlig retning. Når man nærmer sig den modsatte bred stiger man op langs med klippevæggen, der adskiller Ghiacciaio d'Indren fra Ghiacciaio di Garstelet, og kort efter møder man rute A), som man følger til toppen af Punta Giordani. Ialt 2 timer i opstigning, 1 time i nedstigning.

C) WNW-graten fra Piramide Vincent. 1¼ time, WS, II°, 31hm.
  Denne rute bestiges næsten udelukkende i modsat retning, i forbindelse med en overskridning fra Punta Giordani til Piramide Vincent, men kan selvfølgelig også bestiges i denne retning.
  Fra toppen af Piramide Vincent, 4215m, stiger man mod øst ned til en lille platform på toppen af graten. Graten falder her stejlt af i to trin. Det første trin nedklatres mod venstre (N), ikke videre vanskeligt men temmelig eksponeret, mens det andet med en karakteristisk gendarm nedklatres på højresiden (S). En snegrat fører til endnu et stejlt trin, der nedklatres direkte på gratkanten. Graten bliver nu til en bred og let snegrat, der fører ned til en lille sadel, laveste punkt mellem Piramide Vincent og Punta Giordani. Fra sadlen fører en kort klippegrat til toppen af Punta Giordani. Ialt 75 min. fra Piramide Vincent og det samme i modsat retning.