Start  >  Bjergbestigning  >  Topliste  > Bestigning af
 Opdateret 10-09-04
Täschhorn

PIGNE DE LA LÉ    3396m
Top nr. Nr. bestigning af denne top Bestigning nr.
   Facts om Pigne de la Lé:
Område:Walliser Alpen, Schweiz
Dato:27. juli 1999
Rute:SW-flanken fra Cabane de Moiry (2825m). Nedstigning samme vej til hytten og videre ned til Moiry (2250m).
Tid:2¾h op, 4½h ned.
Vejr:Varmt og trykkende med kraftig skydannelse, tordenbyger i løbet af eftermiddagen.
Makker:Frederik Rostrup Herunder:
Dent Blanche, Grand Cornier og Pigne de la Lé set fra Pointe d'Ar Pitetta den 22.07.91
Andet:Oprindeligt var planlagt en bestigning af Grand Cornier i stedet
Guide:SAC Walliser Alpen bind 3 R.343

Grand Cornier, Bouquetins og Pigne de la Lé set fra Pointe d'Ar Pitetta

Det var noget af en impulsiv beslutning at jeg kom afsted mod Pigne de la Lé. Men jeg havde haft en date der gik i vasken, og synes jeg nu havde brug for at lave noget bjerg i stedet - bjergene svigter jo ikke, og dem ved man hvor man har. Jeg havde kastet mit blik på Grand Cornier, og Frederik var også villig til at rykke til Moiry med kort varsel. Det blev dog sent inden vi kom fra Zinal, og først omkring otte om aftenen var vi ved Cabane de Moiry. Om morgenen var vi dog det første hold ude, idet vi var de eneste der havde sat os Grand Cornier som mål. Men da tiden var inde havde jeg alligevel ikke motivationen, hvilket måske også skyldtes en tiltagende kvalme i løbet af natten. Vi kunne dog i stedet enes om at nøjes med Pigne de la Lé, hvilket Frederik også var med på, især da vi under morgenens opstigning kunne se at skyerne allerede var ved at koge over. Vi nåede knap nok at komme op på toppen, så var vi i skyerne, og det var slut med udsigten for denne omgang. Det siges dog at udsigten fra denne top skulle være ganske fin! Vi var derfor tidligt tilbage ved hytten igen og kunne her nyde en gang ostefondue før vi vendte snuden tilbage mod Moiry. Grand Cornier måtte vente til en anden gang.

Ruten den sidste stump vej op over SW-graten på Pigne de la Lé set fra Pointe d'Ar Pitetta (NE). Kortudsnit (4 x 2,7 km) over ruten fra Cabane de Moiry til toppen af Pigne de la Lé.