Start  >  Bjergbestigning  >  Topliste  > Bestigning af

Sainte Victoire:
Område:Alpes Maritimes, France
Dato:23. marts 1989
Rute:S-flanken og W-graten fra lejrplads ved Sainte Victoire (441m). Nedstigning samme vej ad W-graten videre til le Prieuré og over Pas du Berger ned til lejrplads ved Sainte Victoire.
Tid:3h op, 2h ned
Vejr:Pænt og forårslunt vejr, god sigt.
Makker:solo Herunder:
Udsigt langs W-graten af Sainte-Victoire    set fra toppen (1010m) den 23.03.89
Andet:En klatretur over sydvæggen blev droppet af tekniske årsager.
Guide:---

Efter morgentoilettet fortsatte vi ud til klipperne, og jeg gik straks i gang med at etablere basecamp så jeg kunne få overblik over mine pakkenelliker. Derved var det lidt af et slag da jeg fik pakket ud og konstaterede at jeg havde glemt mine friktionsstøvler. Nu var jeg jo taget herned for at lave lidt klippeklatring, og så havde jeg glemt mine sutter. Jeg fik pakket færdig og lå lidt og funderede derover. Fandeme nej, jeg ville alligevel lave noget, og i gummisko gik jeg i gang med Sainte-Victoire. Jeg steg op langs siden af klippevæggen, idet jeg hele tiden holdt mod øst og udnyttede de terrasser der var spredt omkring på bjerget. Til sidst, efter et par timer nåede jeg frem til det højeste punkt og fortsatte mod vest over topplateauet som bar korset. Der var egentlig en ganske glimrende udsigt deroppefra. De fleste af de omgivende højdedrag var lavere, og der var en vid udsigt over Middelhavet. I en bugt kunne man tydeligt se Marseilles industrianlæg, og på nordsiden faldt plateauet ned mod en blågrøn opdæmmet sø, omkranset af en underlig rødlig klippeart. Solen var på retræte da jeg begyndte nedstigningen, og jeg skulle ret langt mod vest inden jeg kunne komme ned for foden af klipperne.

Ruten ned over W-graten på Sainte-Victoire set fra toppen (1010m) (E). Kortudsnit (4 x 2,7 km) over ruten fra St.-Antonin-sur-Bayon gennem S-væggen til toppen af Sainte-Victoire via la Marbrière samt nedstigningen ad W-graten via Pas du Berger.