Start  >  Bjergbestigning  >  Guide  >  Index  > Bishorn

Roccia Nera

Bishorn    4153m

Bishorn og Weisshorn set fra omegnen af Cabane de Tracuit

Bishorn med Weisshorn til højre set fra omegnen af Cabane de Tracuit (NW).

Bishorn, er et af de letteste bjerge over 4000m i Alperne og et taknemmeligt bjerg at bestige fra Zinal, idet Bishorn er den eneste lette 4000'er herfra. Fra toppen nyder man en uforglemmelig udsigt ud over Weisshorns gigantiske NE-flanke. Bishorn har dog selv en ganske imponerende NE-flanke som dog kun de færreste opnår at se.

Førstebesteget: 1884 (NW-siden)
Kort: Blad 1327 Evolène og 1328 Randa
Fører: SAC Walliser Alpen bind 3

A) NW-siden fra Cabane de Tracuit. 2˝ time, L, 897hm.
  Den letteste og mest benyttede rute på Bishorn, en under normale forhold uproblematisk gletschervandring. Trods gletscherens harmløse udseende skal man dog alligevel holde øje med evt. spalter, der især i den nederste, flade del kan være noget lumske.
  Fra Cabane de Tracuit, 3256m, krydser man mod E ud over Turtmanngletscher, næsten helt frem til den lille og ikke særlig tydelige sadel Mergasch, 3549m. Her skifter man retning mod SE og stiger direkte op i sadlen mellem Bishorns højeste punkt og en 4135m høj klippetop længere mod NE. Fra denne sadel krydser man en bred bergschrund, normalt uden vanskeligheder, og følger herefter en kort snegrat til højeste punkt. Ialt 2˝ time i opstigning, 1˝ time i nedstigning.

B) NW-siden fra Turtmannhütte. 5˝ time, WS-, 1634hm.
  Bishorn er den eneste 4000'er der kan nås direkte fra Turtmanntal, og denne rute bliver derfor også benyttet forholdsvis ofte trods den noget længere tilgang.
  Fra Turtmannhütte, 2519m, fører en sti op til foden af Barrwang, en stejl klippevæg ved Brunegggletschers munding. Stien fører op gennem en tydelig couloir i væggen og op i en lille morænedal ovenfor. Man lader stien mod Bruneggjoch ligge til venstre og stiger i stedet ud på Brunegggletscher, 1 time. Man krydser gletscheren mod S frem til foden af den tydelige klipperibbe der kommer ned fra den lille sadel Mergasch, 3549m, 1˝ time. Man følger nu denne ribbe i scrambling og let klatring op til sadlen, 1 time. Fra sadlen stiger man ud på Turtmanngletscher og følger herefter rute A) til højeste punkt, 1˝ time. Ialt 5˝ time i opstigning, 4 timer i nedstigning.

C) ENE-graten fra Turtmannhütte via Bisjoch. 6 timer, ZS, 1634hm.
  En ganske spændende rute med overvejende sne og is og i usædvanlig flotte omgivelser.
  Fra Turtmannhütte, 2519m, fører en sti op til foden af Barrwang, en stejl klippevæg ved Brunegggletschers munding. Stien fører op gennem en tydelig couloir i væggen og op i en lille morænedal ovenfor. Man stiger op på den nordlige sidemoræne og følger denne til det store snefelt nedenfor Schöllijoch. Her holder man mod højre og stiger ud på Brunegggletscher, hvis højre (N) bred man følger op forbi Bruneggjoch og videre op i Bisjochs udprægede pas, 3543m, 3˝ time. Nu følger man den stejle snegrat, ofte med vægter, frem til det punkt hvor graten mødes med en sidegrat der falder af mod SE, 3939m. Graten bliver nu mindre stejl og fører frem til klippetoppen P.4135. Denne klippetop overskrides og man stiger ned i den lille sadel på bagsiden hvor man møder normalruten og følger denne op over den sidste stump snegrat til højeste punkt, 2˝ time. Ialt 6 timer i opstigning.
Variant: hvis den nedre del af graten er for problematisk kan man i stedet fra Bisjoch krydse ned på den anden side til foden af SE-sidegraten, på hvis bagside man finder lettere snehæng der fører op mod foreningspunktet med hovedgraten P.3939. Denne variant forlænger turen med en god halv time.

D) SW-graten fra Cabane de Tracuit via Weisshornjoch. 3 timer, L, 897hm.
  Denne grat laves for det meste kun i forbindelse med en overskridning fra Bishorn til Weisshorn eller omvendt.
  Fra Cabane de Tracuit, 3256m, stiger man op langs med den venstre (W) bred af Turtmanngletscher, passerer umiddelbart under nordfoden af Tęte de Milon og stiger så direkte op over en stejl sneflanke til Weisshornjoch, 4058m, 2˝ time. Herfra følger man snegraten til toppen af Bishorn på 20 min. Ialt 3 timer i opstigning, 2 timer i nedstigning.