Start  >  Bjergbestigning  >  Guide  >  Index  > Bouquetins

Roccia Nera

Bouquetins (Moiry)    3627m

Dent Blanche, Grand Cornier, Bouquetins og Pigne de la Lé set fra Combautanna

Dent Blanche, Grand Cornier, Bouquetins og Pigne de la Lé set fra Combautanna (E).

Bouquetins er navnet på den lange grat der forbinder Pigne de la Lé med Grand Cornier. Ud langs med graten er en række mindre toppe som dog næppe kan karakteriseres som selvstændige bjerge. Syd for Bouquetins højeste punkt følger endnu en mindre top, som dog må betragtes som en skulder til Grand Cornier.

Førstebesteget: ukendt
Kort: Blad 1327 Evolène
Fører: SAC Walliser Alpen bind 3

A) N-graten fra Cabane de Moiry. 2½ time, L, 802hm.
  Vel nok den mest spændende rute på bjerget, en lang og ukompliceret gratvandring over alle småtoppene på snegraten.
  Fra Cabane de Moiry, 2825m, fører en god sti mod SE i retning mod Pigne de la Lé og op til Glacier de Moiry, der her danner et forholdvis fladt snefelt for foden af Pignen. Man krydser dette snefelt mod S, mellem foden af Pignen og et isfald på højre hånd, for så snart det er muligt at vinde højde op bag Pignen. Man stiger nu mod E op i sadlen mellem Pigne de la Lé, 3283m, 1½ time. Herfra følger man nu snegraten mod syd, idet man overskrider alle de små snetoppe. Umiddelbart under højeste punkt finder man som regel en større bergschrund som om nødvendigt må omgås til højre (W). Således nås højeste punkt over sneflanken, 1 time. Ialt 2½ time i opstigning, 2 timer i nedstigning.

B) SW-graten fra Cabane de Moiry. 2½ time, L, 802hm.
  Dette er den mest ukomplicerede rute, som nok er mest fordelagtig i forbindelse med en bestigning af en af de andre toppe der omkranser Glacier de Moiry.
  Fra Cabane de Moiry, 2825m, fører en god sti mod SE i retning mod Pigne de la Lé og op til Glacier de Moiry, der her danner et forholdvis fladt snefelt for foden af Pignen. Man krydser dette snefelt mod S, mellem foden af Pignen og et isfald på højre hånd, for så snart det er muligt at vinde højde op bag Pignen. Man fortsætter nu mod S, parallelt med og nedenfor Bouquetins, hvis højeste punkt herfra nærmest ligner en stor og overhængende løvefod af is, og man fortsætter op til det trekantede snefelt der danner foden af Grand Corniers NW-grat, 2 timer. Her drejer man skarpt til venstre, stiger op i det brede pas mellem Grand Cornier og Bouquetins, 3595m, og videre over den lette snegrat til højeste punkt på Bouquetins, ¼h. Ialt 2½ time i opstigning, 2 timer i nedstigning.
Variant: fra foden af det trekantede snefelt kan man på ti minutter endvidere stige op til den lille fortop P.3662 på Grand Cornier, med en stor og markant røse.