Start  >  Bjergbestigning  >  Guide  >  Index  > Dom

Roccia Nera

Dom    4545m

Dom set fra Nadelhorn

Doms markante nordflanke, op over hvilken normalruten forløber, set fra toppen af Nadelhorn (N).

Dom er et meget markant bjerg, der på afstand fuldstændig dominerer Mischabel-kæden. Dom er det højeste bjerg, der befinder sig fuldstændigt på schweizisk jord, og bliver som følge heraf hyppigt besteget. Dom er endvidere den top i Alperne, der kræver den højeste opstigning, idet der skal overvindes ikke mindre end 3137 højdemeter for at nå toppen.

Førstebesteget: 1858 (NW-graten)
Kort: Blad 1328 Randa
Fører: SAC Walliser Alpen bind 5

A) N-flanken fra Domhütte via Festijoch. 6 timer, WS, 1605hm.
  Normalvejen på Dom er en forholdsvis let rute, der dog ikke skal undervurderes på grund af den store højdestigning. Ruten kan være noget ensformig, især i den øvre del.
  Fra Domhütte, 2940m, fører en udmærket sti op over Festigletscherens nordlige sidemoræne. Fra toppen af denne fortsætter man i samme retning over sne langs med gletscheren, indtil man i ca. 3300m tvinges ud på gletscheren af et klippeparti, 1 time. Gletscheren er her temmelig opspaltet, og man holder sig så tæt på klippen som muligt. Længere oppe aftager spalterne, og man fortsætter langs med gletscherens nordlige bred frem til foden af Festijoch, en lille overgang ved foden af Doms NW-grat, som man først ser i sidste øjeblik. Man bestiger dette ca. 80m høje hæng gennem et indvendigt hjørne af stejle klipper, som følges af en højretravers i grus og løse blokke til Festijoch, 3723m, 1½ time.
  En kort gratklatring fører ned til den øvre del af Hohberggletscher. Nu stiger man i en stor halvcirkel op over denne gletscher, først i retning af Nadelhorn, og senere Lenzjoch indtil man på højde med det store isbrud i Doms N-flanke, og i behørig afstand fra samme, kan dreje skarpt til højre og i sydvestlig retning stige op over flanken. I flankens øvre del stiger man mere direkte op og når den lille sadel mellem toppen og en fortop i vest (P.4479). Nu ad en let snegrat til toppen, der nås over en kort klippegrat, 3½ time. Ialt 6 timer i opstigning, 3½ time i nedstigning.

B) NW-graten (Festigrat) fra Domhütte. 5½ time, WS+, 1605hm.
  Dette er en noget mere spændende rute, der benytter sig af Festigrat hele vejen fra Festijoch. Ruten iser dog hurtigt til, og er bedst i opstigning.
  Fra Domhütte, 2940m, følger man rute A) til Festijoch, 2½ time. Herfra følger man klippegraten mod øst, eller snefelterne umiddelbart nord for klippegraten. Klipperne forsvinder gradvist i sne og is, og man passerer mellem de sidste klipper og nogle gevaldige istårne på venstre hånd (NE). Man fortsætter herefter mod SE langs nordsiden ad den her ikke særligt udprægede sne- eller isgrat frem til fortoppen P.4479, der omgås venstre om (N). I sadlen på den anden side møder man normalruten, som man følger til toppen, 3 timer. Ialt 5½ time i opstigning.

Dom set fra toppen af Nadelhorn.