Start  >  Bjergbestigning  >  Guide  >  Index  > Dent des Rosses

Roccia Nera

Dent des Rosses    3613m

Dent des Rosses set fra Pigne de la Lé

Dent des Rosses til højre set fra Pigne de la Lé (NE).

Dent des Rosses er sammen med Pointe de Mourti den mest markante top i den lange bjergkam mellem Moiry- og Hérens-dalene. Toppen bestiges ikke så hyppigt, men byder dog på en interessant udsigt over Glacier de Moiry.

Førstebesteget: 1891 (W-flanken)
Kort: Blad 1327 Evolène
Fører: SAC Walliser Alpen bind 3

A) S-graten fra Cabane de Moiry. 3 timer, L, 788hm.
  Den letteste rute på Dent des Rosses, der med fordel kan kombineres med en overskridning af Pointe de Bricola.
  Fra Cabane de Moiry, 2825m, fører en god sti mod SE i retning mod Pigne de la Lé og op til Glacier de Moiry, der her danner et forholdvis fladt snefelt for foden af Pignen. Man krydser dette snefelt mod S, mellem foden af Pignen og et isfald på højre hånd, for så snart det er muligt at vinde højde op bag Pignen. Man fortsætter nu mod S, parallelt med og nedenfor Bouquetins, indtil man passerer nedenom P.3627. Herfra krydser man gletscheren mod W, først i retning af Pointe de Bricola, senere i NW-lig retning mod Dent des Rosses. Uden vanskeligheder stiger man herefter op i en lille snesadel 170m S for Dent des Rosses, laveste punkt i graten mellem denne og Pointe de Bricola, 2½ time. Herfra følger man graten over sne og lette klipper til toppen af Dent des Rosses, 15 min. Ialt 3 timer i opstigning, 2 timer i nedstigning.

B) N-graten fra Cabane de Moiry. 4½ time, ZS, III°, 788hm.
  En noget afsides liggende rute, der dog byder på klatring over uventet god klippe.
  Fra Cabane de Moiry, 2825m, følger man rute A) frem til foden af Dent des Rosses. I stedet for at stige op i den lille snesadel fortsætter man i stedet højre om Dent des Rosses og når i let nedstigning frem til foden af Col des Rosses. En stejl sneflanke fører op til bergschrunden, som man krydser, for over en sne- eller isflanke at nå op i Col des Rosses, 3498m, 3¼ time. Herfra følger man klippegraten i spændende klatring på god klippe (III°) til toppen, 1 time. Ialt 4½ time i opstigning.
  Variant: Tidligt på sæsonen, når gletscheren er godt tilsneet, kan man med fordel nå Col des Rosses ved at stige op langs Glacier de Moirys W-bred i stedet for at tage omvejen langs Bouquetins. Denne variant kan spare ½-1 time i tilgangen. Nærmere informationer herom kan fås på hytten.

Pointe de Bricola til venstre og Dent des Rosses til højre set fra Pigne de la Lé