Start  >  Bjergbestigning  >  Guide  >  Index  > Pointe de Bricola

Roccia Nera

Pointe de Bricola    3658m

Pointe de Bricola set fra Pigne de la Lé

Pointe de Bricola set fra Pigne de la Lé (NE).

Pointe de Bricola er et lille, men karakteristisk horn, der som det højeste punkt i den lange bjergkam mellem Moiry- og Hérens-dalene udgør den sidste klippetop langs vestkanten af Glacier de Moiry. Toppen er nem at nå fra Col de Bricola og derfor afstikkeren værd hvis man laver pasoverskridningen mellem Ferpècle og Moiry.

Førstebesteget: 1879 (SE-graten)
Kort: Blad 1327 Evolène
Fører: SAC Walliser Alpen bind 3

A) SE-graten fra Cabane de Moiry via Col de Bricola. 3 timer, L, 833hm.
  Den letteste og mest indlysende rute på Pointe Bricola er mestendels en lang snerute op over Glacier de Moiry.
  Fra Cabane de Moiry, 2825m, fører en god sti mod SE i retning mod Pigne de la Lé og op til Glacier de Moiry, der her danner et forholdvis fladt snefelt for foden af Pignen. Man krydser dette snefelt mod S, mellem foden af Pignen og et isfald på højre hånd, for så snart det er muligt at vinde højde op bag Pignen. Man fortsætter nu mod S, parallelt med og nedenfor Bouquetins, indtil man passerer nedenom P.3627. Herfra krydser man gletscheren mod W i retning af Pointe de Bricola. Kort før denne top stiger man op i Col de Bricola, en ikke særlig udpræget snesadel for foden af Pointe de Bricolas SE-grat, 3622m, 2½ time. Herfra følger man den lette snegrat til toppen, 15 min. Ialt 3 timer i opstigning, 2 timer i nedstigning.

B) SE-graten fra Ferpècle via Col de Bricola. 5½ time, WS, 1830hm.
  Col de Bricola er den nemmeste pasovergang mellem Ferpècle og Moirys øvre del. En overskridning udføres bedst i denne retning, og det er nærliggende at krydre pasoverskridningen med en enkelt top.
  Fra Ferpècle, 1828m i Val d'Hérens fører en tydelig sti op forbi Perroc til hytterne ved Bricola, 2415m, 2 timer. Umiddelbart før disse hytter krydser man en bæk, som man følger op i østlig retning indtil man kan stige op på den gamle nordlige sidemoræne af Glacier de Bricola. Man følger morænekammen op til en gratudløber P.2987 og går højre om denne, evt. ved at benytte gletscherens firn. Umiddelbart på den anden side af gratudløberen stiger man op gennem en bred couloir til venstre. I godt 3200 meters højde deler couloiren sig, og man vælger her den højre gren som man følger op til Col de Bricola, 3622m, idet man benytter klipperne langs couloirens E-rand, 3 timer. Fra passet følger man den lette snegrat til toppen, 15 min. Ialt 5½ time i opstigning, 3½ time i nedstigning.

C) N-graten fra Cabane de Moiry. 3½ time, ZS-, 833hm.
  En interessant og afvekslende rute, der giver mulighed for en overskridning af bjerget. Denne rute kan glimrende kombineres med en bestigning af Dent des Rosses.
  Fra Cabane de Moiry, 2825m, følger man rute A) frem til P.3627. Herfra krydser man gletscheren mod W, først i retning af Pointe de Bricola, senere i NW-lig retning mod Dent des Rosses. Uden vanskeligheder stiger man herefter op i en lille snesadel 170m S for Dent des Rosses, laveste punkt i graten mellem denne og Pointe de Bricola, 2½ time. Herfra følger man graten mod S. Graten er til at begynde med bred og let, og man omgår undervejs tre klippeknolde venstre om. Kort før toppen bliver graten stejl og smal, og ofte med vægter. Man følger klipperne så højt op som muligt, for til sidst at nå højeste punkt over et stejlt snehæng, 1 time. Ialt 3½ time i opstigning.